درمان اختلال صوت

اختلال صوت زمانی است که کیفیت صدای یک فرد به طور قابل توجهی با صدای دیگران هم سن و جنس متفاوت است. کودکان مبتلا به اختلالات صوتی ممکن است صداهای خشن  یا صدایی بسیار بلند یا پایین، خیلی بلند یا بیش از حد تودماغی داشته باشند.

اکثر این اختلالات بی ضرر هستند و خود به خود ناپدید می شوند، اگرچه برخی از آنها به کمک متخصص نیاز دارند.

درمان اختلال صوت در کودکان و بزرگسالان اغلب نیازمند راهکارهایی است که متخصص گفتاردرمانی ارائه می دهد. متخصصان ما در مرکز گفتاردرمانی پرورش نوین در هروی خدمات تخصصی گفتاردرمانی را برای کودکان و بزرگسالان ارائه می دهند.

علائم اختلال صوت

  • صدای خشن
  • صدای خیلی بلند یا خیلی ضعیف یا ممکن است صدای خود را به طور کامل از دست داده باشند
  • گویی هوای زیادی در حین صحبت از بینی می آید.
  • کودکان مبتلا به اختلالات صوتی اغلب در بیرون دادن صدای خود مشکل دارند. کیفیت صدای ضعیف ممکن است برقراری ارتباط مؤثر برای فرزندتان را دشوار کند و باعث شود اعتماد به نفس او از دست برود یا بر دید دیگران تأثیر بگذارد.

دلایل و عوامل خطر

  • فریاد زیاد یا صحبت کردن با صدای بلند
  • استفاده بیش از حد از جلوه های صوتی خشن در حین پخش صدا
  • عفونت های رایج دوران کودکی
  • برخی از شرایط پزشکی نادر نیز وجود دارد که ممکن است باعث اختلالات صوتی در کودکان شود.
  • گره های صوتی مانند کیست یل پولیپ: این ضایعات به عنوان ضایعات خوش خیم (مناطق آسیبی که سرطانی نیستند) تارهای صوتی شناخته می شوند و در اثر استرس بافتی در هنگام استفاده بیش از حد از صدا، مانند جیغ زدن یا صحبت کردن با صدای بلند طولانی مدت یا گریه ایجاد می شوند. با بلند صحبت نکردن یا فریاد زدن فرزندتان را تشویق کنید تا صدایش را آرام کند. در برخی موارد، ضایعات ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.
  • عفونت ها: اختلالات صوتی اغلب زمانی اتفاق می افتد که کودک یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا لارنژیت (التهاب جعبه صدا) داشته باشد. این گرفتگی صدا موقتی خواهد بود و معمولاً با برطرف شدن عفونت از بین می رود. کودک خود را تشویق کنید تا مرتباً مایعات بنوشد و به صدای خود استراحت دهید تا زمانی که بهبود یابد.
  • علل کمتر شایع گرفتگی صدا و اختلال صوت در کودکان شامل پاپیلوماتوز تنفسی مکرر یا در موارد بسیار نادر، تومورها یا سرطان‌ ها است. 

درمان اختلال صوت

اگر کودک شما صدای خشن یا ضعیفی دارد که بدتر می شود یا بهتر نمی شود، ممکن است نیاز به ارزیابی توسط متخصص گوش و حلق و بینی و گفتار درمانگر داشته باشد.

درمان اختلال صدا بستگی به عامل ایجاد آن دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییر سبک زندگی برخی از این تغییرات ممکن است به کاهش یا توقف علائم کمک کنند. آنها می توانند شامل فریاد نکشیدن یا بلند صحبت کردن باشند. و اگر زیاد صحبت می کنید یا آواز می خوانید اغلب به صدای خود استراحت دهید. ورزش هایی برای شل کردن تارهای صوتی و ماهیچه های اطراف آنها می تواند در برخی موارد کمک کننده باشد. قبل از صحبت کردن طولانی مدت تارهای صوتی را گرم کنید. برای هیدراته ماندن مایعات بنوشید.

گفتار درمانی. کار با یک آسیب شناس گفتار و زبان می تواند به برخی از اختلالات صوتی کمک کند. درمان ممکن است شامل تمرینات و تغییرات در رفتارهای گفتاری باشد. برخی از این موارد ممکن است شامل زمان‌بندی نفس‌های عمیق باشد تا با تنفس کافی، گفتار شما را تقویت کند.

داروها. برخی از اختلالات صوتی ناشی از مشکلی است که با دارو قابل درمان است. به عنوان مثال، داروی ضد اسید ممکن است برای GERD استفاده شود. یا ممکن است برای مشکلات تیروئید یا هورمون های زنانه از هورمون درمانی استفاده شود.

عمل جراحی. پزشک شما می تواند برخی از رشدهای بافتی را حذف کند. اگر سرطان باعث ایجاد توده شود، ممکن است به درمان دیگری نیاز داشته باشید. این ممکن است شامل پرتودرمانی باشد.