اتاق حسی چیست؟

اتاق‌های یکپارچگی حسی توسط کاردرمانگران (OT) برای تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌های حرکتی کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شوند.

اتاق های حسی مملو از تجهیزات تخصصی هستند که برای توسعه سیستم‌های دهلیزی و حس عمقی طراحی شده‌اند که به تعادل، تحرک و آگاهی بدنی کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند.

اتاق حسی اتاق خاصی است که برای تحریک حواس شنوایی، بینایی، لامسه و بویایی طراحی و مجهز شده است. این مکان جایی است که افراد مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی می توانند مهارت های حسی خود را کشف و توسعه دهند، اما همچنین جایی است که می توانند آرامش داشته باشند و استرس و اضطراب را از بین ببرند.

در اتاق های حسی به کاربر گفته نمی‌شود یا نشان داده نمی‌شود که چه کاری انجام دهد، بلکه تشویق می‌شود تا به محرک‌های محیط واکنش طبیعی داشته باشد. اگرچه درمان ممکن است مانند یک بازی به نظر برسد، اما هر فعالیتی با دقت برنامه ریزی شده است و هدف آن دستیابی به خود سازماندهی کودکان است. بسته به نیاز کاربر، از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که حواس مختلف را تحریک می کند. هر کس فرصت مساوی دارد تا فضا را به طور مستقل کشف کند و گوشه ای را که برای او مناسب است انتخاب کند.

تجهیزات اتاق حسی چیست؟

اتاق ها دارای کف و دیوارهای نرم، تشک و بالش هستند تا محیطی ایجاد کنند که امکان آسیب دیدگی کودک در آن وجود نداشته باشد. جو اتاق به گونه ای است که هر کودک احساس امنیت می کند و به همراه توانایی ها و محدودیت های خود فرصت کشف فضا را به او می دهد. تجهیزات اتاق ممکن است متفاوت باشد.

یکپارچگی حسی چیست؟

توانایی دریافت اطلاعات از طریق حواس، کنار هم قرار دادن آن با اطلاعات قبلی، خاطرات و دانش ذخیره شده در مغز و ایجاد یک پاسخ معنادار.

یکپارچگی حسی فرآیندی است که احساسات دریافت شده از طریق حواس را که به سیستم عصبی مرکزی می آیند سازماندهی می کند، که باید پردازش آنها را فراهم کند و خروجی های عملکردی قابل استفاده ما را فعال کند. ناتوانی مغز در پردازش اطلاعات دریافتی از طریق حواس، اختلال عملکرد یکپارچگی حسی نامیده می شود. در هر فردی به شکل متفاوتی بروز می کند. بنابراین درمان یکپارچگی حسی متفاوت است و با هر فرد به طور جداگانه سازگار است.

درمان در اتاق حسی و بر اساس تحریک حواس انجام می شود. لازم به ذکر است که اجرای آن به سن کاربر بستگی ندارد و هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل اجرا است. این نوع درمان برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، اختلال تمرکز، برای افرادی که دارای اختلالات حسی هستند، برای افراد دارای رشد ذهنی یا مشکلات رشد ، مشکلات گفتاری، اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری مناسب است.

مزایای اتاق حسی چیست؟

تجهیزات تخصصی می توانند حواس مهم دهلیزی و حس عمقی را ایجاد کنند که به تحرک و تعادل کمک می کند.
اتاق‌های یکپارچه‌سازی حسی می‌توانند به افراد مبتلا به اوتیسم و سایر ناتوانی‌ ها برای ایجاد حس بیشتری از آگاهی بدنی خود کمک کنند.
افزایش هماهنگی بیشتر با بدن خود، افزایش اعتماد به نفس و تقویت مهارت های حرکتی از دیگر مزایای اتاق های حسی است.

درمانگران آموزش دیده با استفاده از دستگاه هایی که به طور خاص طراحی شده اند می توانند محرک های هر حس را بر اساس نیاز کاربر کنترل کنند. اتاق حسی روشی است که برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال یکپارچگی حسی تحریک حسی را فراهم می کند تا بتوانند پتانسیل های خفته خود را بیان کنند و به تعادل عاطفی دست یابند.

گذراندن زمان در اتاق حسی به کودکان کمک می کند تا مهارت های حسی را که در آینده در زندگی به آن نیاز خواهند داشت، توسعه دهند.

فضای محرک و آرام، ایجاد شده در این اتاق های مجهز، هماهنگی را افزایش می دهد و به کودکان کمک می کند تا توانایی صحبت کردن خود را بهبود بخشند.

چنین فضایی بر کودکانی که نمی توانند بی حرکت بایستند اثر آرامش بخشی دارد و توجه کودکان غیرفعال را معطوف می کند.

 

کلمات مرتبط :

اتاق حسی چیست؟ – درمان اختلال یکپارچگی حسی – کاردرمانی در هروی – کاردرمانی در پاسداران – کاردرمانی در ازگل – کاردرمانی در شیان – کاردرمانی در اقدسیه