انواع اختلال یادگیری

اختلالات یادگیری می تواند خواندن، نوشتن یا انجام ریاضیات ساده را برای کودک دشوار کند. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری که به آنها ناتوانی های یادگیری نیز گفته می شود، سالها قبل از آنکه تشخیص اختلال یادگیری را بگیرند مشکلاتی را تجربه می کنند که می تواند سبب بروز مشکلاتی تحصیلی و از دست دادن اعتماد بنفس در آن ها شود.

اختلال یادگیری مشکلی در پردازش اطلاعات است که فرد را برای یادگیری یک مهارت و استفاده موثر از آن دچار مشکل می کند. این اختلالات عموماً بر افراد با هوش متوسط ​​یا بالاتر تأثیر می گذارد. در نتیجه، این اختلال به صورت شکافی بین مهارت های مورد انتظار بر اساس سن و هوش و عملکرد تحصیلی کودک مشخص می شود.

اختلال یادگیری نه عقب ماندگی ذهنی هستند و نه ناشی از پیشینه تحصیلی ضعیف، اختلال عاطفی، عدم انگیزه، یا مشکلات بینایی یا شنوایی.

رایج ترین انواع اختلال یادگیری بر توانایی های کودک در خواندن، بیان نوشتاری، ریاضی یا مهارت های غیرکلامی تاثیر می گذارد.

نارساخوانی

نارساخوانی یک اختلال پردازش زبان است که بر خواندن، نوشتن و درک مطلب تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در رمزگشایی کلمات و تشخیص صداها در کلمات مشکل داشته باشند. نارساخوانی اغلب تا سالها تشخیص داده نمی شود و اغلب منجر به مشکلات خواندن، گرامر، درک مطلب و سایر مهارت‌های زبانی می‌شود.

دیسکالکولیا

این اختلال که یکی از انواع اختلال یادگیری است شامل ناتوانی های یادگیری مرتبط با ریاضی و محاسبات است. افراد مبتلا به این اختلال یادگیری با مفاهیم ریاضی، اعداد و استدلال دست و پنجه نرم می‌کنند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در خواندن ساعت برای تعیین زمان، شمارش پول، شناسایی الگوها، به خاطر سپردن حقایق ریاضی و حل ریاضیات ذهنی مشکل داشته باشند.

دیسگرافی

افراد مبتلا به دیسگرافی در تبدیل افکار خود به نوشتن یا نقاشی مشکل دارند. دست خط ضعیف یکی از مشخصه های این اختلال یادگیری است. مبتلایان برای ترجمه افکار خود به نوشتار، چه در املا، گرامر، واژگان، تفکر انتقادی، یا حافظه تلاش می کنند. افراد مبتلا به دیسگرافی ممکن است در فاصله حروف، مشکل در تفکر و نوشتن به طور همزمان دچار مشکل شوند.

دیگر انواع اختلال یادگیری

اختلال پردازش شنوایی

در اختلال پردازش شنوایی، بیماران در پردازش صداها مشکل دارند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است ترتیب صداها را اشتباه بگیرند یا نتوانند صداهای مختلف را فیلتر کنند، مانند صدای معلم در مقابل نویز پس زمینه. در اختلال پردازش شنوایی مغز اطلاعات دریافتی و پردازش شده از گوش را اشتباه تفسیر می کند.

اختلال یادگیری غیرکلامی

در حالی که تصور می شود که ناتوانی های یادگیری غیرکلامی (NVLD) به ناتوانی فرد در صحبت کردن مربوط می شود، در واقع به مشکلات در رمزگشایی رفتارهای غیرکلامی یا نشانه های اجتماعی اشاره دارد. مبتلایان به این اختلال یادگیری با درک زبان بدن، حالات چهره و لحن صدا یا جنبه‌های غیرکلامی ارتباط مشکل دارند.

اختلال پردازش زبان

اختلال پردازش زبان زمانی رخ می دهد که فرد در پردازش زبان گفتاری دچار چالش هایی شود که بر زبان دریافتی و بیانی تأثیر می گذارد. مبتلایان به این اختلال در پیوند دادن معنا به گروه‌ های صوتی که کلمات، جملات و داستان‌ها را تشکیل می‌دهند، مشکل دارند.

نقص حرکتی بینایی ادراکی

اختلال و ضعف در هماهنگی چشم و دست از علائم این اختلال و ناتوانی یادگیری هستند، این افراد با استفاده از مداد، مداد رنگی، چسب، قیچی و سایر فعالیت‌های حرکتی ظریف مشکل دارند. آنها همچنین ممکن است حروف مشابه را اشتباه بگیرند، در مسیریابی اطراف خود مشکل داشته باشند، یا هنگام خواندن یا انجام تکالیف مدرسه، دچار مشکلاتی می شوند.

نکات پایانی

اختلالات یادگیری به این معنا نیست که فرد نمی تواند یاد بگیرد. به این معنی است که آنها متفاوت یاد می گیرند. بسیاری از راهبردهای آموزشی که برای دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مفید است، برای همه دانش آموزان مفید است.

 

کلمات مرتبط :

انواع اختلال یادگیری – کاردرمانی ذهنی – مرکز توانبخشی ذهنی کودکان – توانبخشی برای کودکان – کاردرمانی در هروی – کاردرمانی در پاسداران – کاردرمانی در حسین آباد