انواع فلج مغزی بر اساس محدودیت های حرکتی و قسمت های آسیب دیده مغز طبقه بندی می شوند. درمان هر نوع بر اساس علائم و عوارضی که ایجاد کرده متفاوت است.

فلج مغزی (CP) گروهی از اختلالات عصبی است که به طور معمول بر عملکردهای حرکتی و شناختی فرد تأثیر می گذارد و مانع از توانایی بدن برای حرکت هدفمند و هماهنگ می شود.

درک این نکته مهم است که فلج مغزی می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد و اختلالات حرکتی یا سایر عملکردها به ناحیه ای از مغز بستگی دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است.

نوع مشکلات حرکتی که یک فرد مبتلا به فلج مغزی تجربه می کند، می تواند به شدت آسیب مغزی آنها بر تون عضلانی آنها تأثیر بگذارد. تون عضلانی، قدرت و کشش عضلات است.

اگر نوزاد شما نقاط عطف مهمی را از دست داده است و شما مشکوک به فلج مغزی هستید، مهم است که برای تشخیص مناسب به پزشک متخصص یا کاردرمانگر اطفال مراجعه کنید. هرچه علائم کودک شما زودتر درمان شود، شانس بیشتری برای بهبود نتایج حرکتی و شناختی کودک شما خواهد داشت.

انواع فلج مغزی

اسپاستیک

شایع ترین نوع فلج مغزی است، اغلب مبتلایان تون عضلانی بالا و حرکات تند و تیز و غیرطبیعی (اسپاستیسیته) را تجربه می کنند.

این نوع ناشی از آسیب به قشر حرکتی مغز است که حرکات ارادی را کنترل می کند. همچنین ناشی از آسیب به مجاری هرمی است که به انتقال سیگنال به عضلات کمک می کند.

قشر حرکتی در دو طرف مغز قرار دارد و مجاری هرمی هر طرف قشر حرکتی را به یکدیگر متصل می کنند. آسیب به سمت راست قشر حرکتی سبب بروز مشکلات حرکتی در سمت چپ بدن می شود و بالعکس.

فلج مغزی آتاکسیک

یکی از انواع فلج مغزی است که سبب آتاکسی و مشکلات تعادل، هماهنگی و حرکت ارادی می شود.

فلج مغزی آتاکسیک به دلیل آسیب به مخچه رخ می دهد که مسئول هماهنگی حرکات بدن است. افراد مبتلا به فلج مغزی آتاکسیک لرزش و کاهش تون عضلانی را تجربه می کنند.

هماهنگی ضعیف حرکتی ، لرزش اندام ها و مشکلات گفتاری از شایع ترین علائم این نوع فلج مغزی هستند.

فلج مغزی آتتوئید

درصد کمی از مبتلایان به این نوع مبتلا هستند که با نامهای فلج مغزی غیر اسپاستیک یا دیسکینتیک نیز شناخته می شود و در اثر آسیب به عقده های قاعده ای مغز و یا مخچه ایجاد می شود و به همین دلیل سبب بروز مشکلاتی همچون حرکت غیر ارادی در صورت، تنه و اندام می شود.

این نوع فلج مغزی با ترکیبی از هیپوتونی (عضلات شل) و هیپرتونی (عضلات سفت) مشخص می شود که باعث نوسانات تون عضلانی می شود.

فلج مغزی هیپوتونیک

این نوع فلج مغزی با تون عضلانی پایین مشخص می شود که با کاهش قدرت و استحکام همراه است ، در نتیجه عضلات فلاپی ایجاد می شود.

بی‌ثباتی و شلی عضلات ناشی از این نوع فلج مغزی می‌تواند سبب ناتوانی کودک به رسیدن به نقاط عطف رشدی مانند خزیدن، ایستادن یا راه رفتن شود.

ناتوانی در کنترل سر و گردن ، مفاصل و رباط های انعطاف پذیر و تعادل ضعیف از دیگر علائم این نوع فلج مغزی هستند.

فلج مغزی مختلط

در برخی موارد، ممکن است کودک به بیش از یک نوع فلج مغزی مبتلا شود که در اثر آسیب به چندین ناحیه از مغز ایجاد می شود.شایع ترین تشخیص فلج مغزی مختلط ترکیبی از فلج مغزی اسپاستیک و آتتوئید است، زیرا هر دوی این انواع با مشکلات حرکت غیرارادی مشخص می شوند.

این وضعیت زمانی رخ می دهد که کودک علائم دو یا چند نوع فلج مغزی را نشان می دهد.

درمان فلج مغزی

هیچ یک از انواع فلج مغزی درمان قطعی ندارند ، اما راهکارهای توانبخشی می توانند به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان و کمک به آن ها برای غلبه بر چالش های ناشی از فلج مغزی کمک کنند.

فیزیوتراپی به بهبود تون عضلانی و تقویت عضلات ضعیف کمک می کند ، کاردرمانی به افزایش استقلال و بهبود مهارتهای فرد برای داشتن زندگی با مشکلات کمتر کمک می کند و گفتاردرمانی نیز برای کمک به مشکلات گفتاری و مشکلات بلع غذا توصیه می شود.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی برای انواع فلج مغزی – گفتاردرمانی در هروی – کاردرمانی در پاسداران – گفتاردرمانی در ازگل – کاردرمانی در اقدسیه – گفتاردرمانی در شیان – کاردرمانی در نوبنیاد – گفتاردرمانی در سوهانک – کاردرمانی در دولت