تقویت استدلال در کودکان

همه ما در زندگی روزمره خود از مهارت های استدلال استفاده می کنیم. ما از این مهارت های حیاتی برای تصمیم گیری بهتر، درک نتایج اقدامات خود و حل مشکلات استفاده می کنیم.

استدلال فرآیند تمرین خودکنترلی بهتر و تمرکز بر حل مشکلات و دستیابی به اهداف است. این مفهومی است که سایر مهارت‌های ضروری زندگی مانند توسعه دیدگاه‌ها، ایجاد ارتباطات و برقراری ارتباط ایده‌ها را نیز شامل می‌شود.

یادگیری استدلایل به یک مهارت ضروری زندگی برای افراد در هر سنی تبدیل شده است. کنجکاوی طبیعی کودک پایه و اساس رشد تفکر و استدلال است.

بسیاری از والدین معتقدند که استدلال به ریاضیات یا علوم به طور کلی محدود می شود & اما باید بدانید که استدلال انتقادی در هر موضوع و هر جنبه ای از زندگی صدق می کند. کودکان به سادگی باید یاد بگیرند که چگونه تجزیه و تحلیل، مقایسه و استنتاج از اطلاعات را انجام دهند. این به آنها کمک می کند تا با موقعیت های مختلف به طور منطقی و عینی برخورد کنند.

انگیزه نهایی هر تمرین استدلال انتقادی رسیدن به یک راه حل عملی است. در اینجا مراحل تجزیه و تحلیل انتقادی یک موقعیت و یافتن راه حل وجود دارد:

  • مشکل را تعریف کنید
  • یک برنامه عملیاتی برای بررسی مشکل ایجاد کنید
  • داده های موجود را جمع آوری و سازماندهی کنید
  • دانش را تفسیر و به کار ببرید
  • عواقب را در نظر بگیرید و سایر گزینه های ممکن را بررسی کنید
  • به یک راه حل برسید

روشهای تقویت استدلال در کودکان

در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به تحریک فرآیند استدلال و تقویت مهارت های حل مسئله آنها کمک کند.

پرسیدن سؤال راهی عالی برای تقویت استدلال در کودکان در سنین مدرسه است. این به آنها فرصتی می دهد تا روی مسائل خود فکر کنند، مشکلات را حل کنند و نظرات خود را به وضوح بیان کنند. بنابراین، دفعه بعد که فرزندتان به مشکلی برخورد کرد، مطمئن شوید که قالب مناسبی برای «چرا چه، و چگونه» برای او دارید.

یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش مهارت‌های استدلال در دانش‌آموزان ، آموزش مفهوم دیدگاه‌های چندگانه است. تجزیه و تحلیل هر مشکلی از ابعاد مختلف برای رسیدن به راه حل بهتر ضروری است. دانش آموزانی که روی یک تمرین کار می کنند باید کنار هم بنشینند و ایده ها و افکار خود را مطرح کنند. این به آنها فرصت عالی برای درون سنجی، جذب و رسیدن به یک راه حل منطقی می دهد.

کودکان دوست دارند در گروه کار کنند. کار گروهی اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و دیدگاه آنها را گسترش می دهد. بحث ها و پروژه های گروهی یکی دیگر از راه های درخشان برای تقویت مهارت های استدلال در کودکان است. یادگیری مشارکتی به آنها در کشف فرآیندهای فکری همکلاسی های خود کمک می کند. همچنین توانایی های تفکر انتقادی آنها را گسترش می دهد و به آنها می آموزد که هیچ راه درستی برای حل یک مشکل وجود ندارد.

سایر راهکارها

هم والدین و هم معلمان باید بر رشد مهارت‌ های تصمیم‌ گیری کودک تمرکز کنند. به کودک کمک کنید تا مزایا و معایب گزینه های موجود را بسنجد، مفاهیم اساسی را به کار گیرد و به طور مستقل عملی ترین گزینه را انتخاب کند. این تمرین همچنین باعث می‌شود که آن‌ها در برخورد با موقعیت‌ های پیچیده به تنهایی اعتماد به نفس داشته باشند.

پیوند ایده های متفاوت کلید یادگیری مهارت های استدلال انتقادی است. 

کارشناسان می گویند که خلاقیت کلید تقویت مهارت های استدلال برای کودکان است. معلمان و والدین باید به دنبال راه های نوآورانه برای استفاده از داده های موجود و ایجاد چیزی جدید باشند. نمودارها، فلوچارت ها، نمودارهای دایره ای، داستان ها و …. بگذارید ذهن کودکان روش های منحصر به فرد خود را برای ارائه و توضیح مفاهیم ابداع کنند.

مداخله بیش از حد والدین در مسائل کودکان می تواند روند فکر آنها را مختل کند. بنابراین، کارشناسان توصیه می کنند که اجازه دهید دانش آموزان ابتدا ایده های خود را ارائه دهند. اگر سؤالی برای پرسیدن دارید، باید منتظر بمانید تا دانش آموز ابتدا ایده های خود را مطرح کند.

 

متخصصان ما در مرکز توانبخشی و روانشناسی پرورش نوین درهروی خدمات تخصصی را برای کودکان و بزرگسالان ارائه می دهند.

 

مقالات مرتبط :

اضطراب جدایی در کودکان

انواع حافظه و روشهای تقویت آن

حل مسئله در کودکان