تقویت توجه در کودکان

چندین استراتژی وجود دارد که می تواند به تقویت توجه در کودکان کمک کند. در اینجا چند ایده وجود دارد:

وظایف را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید: کارهای طولانی می تواند برای کودکان طاقت فرسا باشد، به خصوص آنهایی که بازه توجه کمتری دارند. تقسیم وظایف به بخش های کوچکتر و قابل کنترل تر می تواند به آنها کمک کند متمرکز و با انگیزه بمانند.

استراحت های مکرر بدهید: کودکان، به ویژه کودکان خردسال، ممکن است برای حفظ توجه خود به استراحت های مکرر نیاز داشته باشند. به آنها فرصت دهید تا قبل از بازگشت به کار خود، حرکت کنند، کشش یا کاری متفاوت انجام دهند.

از تقویت مثبت استفاده کنید: بازخورد و پاداش مثبت می تواند به تقویت رفتارهای مثبت مانند توجه کردن کمک کند. کودکان را به خاطر تلاش ها و پیشرفت هایشان تحسین کنید و برای رسیدن به اهداف پاداش بدهید.

تمرین‌ های ذهن‌آگاهی را تشویق کنید: تمرین‌ های ذهن‌ آگاهی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا می‌توانند به کودکان کمک کنند تا توجه و تمرکز بهتری داشته باشند. در نظر داشته باشید که این شیوه ها را تقویت توجه برای کودکان در برنامه زندگی کودک خود بگنجانید.

حواس پرتی را محدود کنید: حواس پرتی مانند تلویزیون، بازی های ویدیویی یا سایر وسایل الکترونیکی می تواند تمرکز کودکان را دشوار کند. زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید و محیطی آرام و بدون حواس پرتی برای تکالیف خانه یا سایر کارهایی که نیاز به توجه مداوم دارند فراهم کنید.

بازی های جلب توجه: بازی هایی که نیاز به تمرکز و توجه بیشتری دارند، مانند پازل یا بازی های حافظه، می توانند به ایجاد مهارت های توجه در کودکان کمک کنند.

رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم: یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به بهبود عملکرد شناختی از جمله توجه کمک کند. فرزندتان را تشویق کنید که رژیم غذایی سالم داشته باشد و به طور منظم ورزش کند.

سایر راهکارهای تقویت توجه در کودکان

انتظارات روشنی را تعیین کنید: کودکان از دانستن آنچه از آنها انتظار می رود سود می برند. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان می‌داند چه انتظاری از او در زمینه انجام وظایف و حفظ تمرکز می‌رود. برای بیان انتظارات از زبان ساده و واضح استفاده کنید.

از وسایل کمک بصری استفاده کنید: وسایل کمک بصری مانند تایمر، چک لیست یا تابلوی وظایف می توانند به کودکان کمک کنند تا در انجام وظایف خود باقی بمانند و پیشرفت آنها را نظارت کنند. این ابزارها همچنین می‌توانند به کودکان در هنگام انجام وظایف کمک کنند تا حس موفقیت را ایجاد کنند.

کارها را متفاوت کنید: اگر بچه ها همان کار را برای مدت طولانی انجام دهند، ممکن است بی حوصله یا خسته شوند. کارها یا فعالیت های متفاوت می تواند به علاقه مندی و درگیر نگه داشتن کودکان کمک کند.

تشویق به یادگیری فعال: یادگیری فعال، مانند فعالیت های عملی یا ایفای نقش، می تواند به کودکان کمک کند تا درگیر و متمرکز بمانند. این نوع یادگیری همچنین می تواند به کودکان کمک کند تا اطلاعات را بهتر از یادگیری غیرفعال حفظ کنند.

از خودگفتاری مثبت استفاده کنید: فرزندتان را تشویق کنید تا از خودگفتاری مثبت استفاده کند، مانند «من می توانم این کار را انجام دهم» یا «من متمرکز هستم». خودگویی مثبت به کودکان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و توجه خود را حفظ کنند.

خواب کافی: کودکان به خواب کافی نیاز دارند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند. کمبود خواب می تواند منجر به خستگی و مشکل در تمرکز شود. اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر شب به اندازه کافی می خوابد.

حواس را درگیر کنید: درگیر کردن حواس چندگانه می‌تواند به کودکان کمک کند تمرکز و توجه داشته باشند. به عنوان مثال، استفاده از عطرها یا بافت ها در طول فعالیت ها می تواند به کودکان کمک کند تا درگیر بمانند.

به یاد داشته باشید که هر کودکی منحصر به فرد است و آنچه برای یک کودک مفید است ممکن است برای کودک دیگر کارساز نباشد. ممکن است برای یافتن راهبردهای مناسب برای کمک به فرزندتان در ایجاد مهارت های توجه، آزمون و خطا طول بکشد. صبر، ثبات و تقویت مثبت برای تقویت توجه در کودکان کلیدی است.

انواع توجه در کودکان

توجه انتخابی: توجه انتخابی توانایی تمرکز بر یک محرک خاص در عین نادیده گرفتن سایر محرک ها در محیط است. این نوع توجه به ما این امکان را می دهد که اطلاعات نامربوط را فیلتر کرده و روی آنچه مهم است تمرکز کنیم. به عنوان مثال، هنگامی که به صحبت فردی در یک محیط پر سر و صدا گوش می دهیم، از توجه انتخابی برای تمرکز روی صدای او استفاده می کنیم در حالی که نویز پس زمینه را نادیده می گیریم.

توجه پایدار: توجه پایدار توانایی حفظ تمرکز روی یک کار یا فعالیت در یک دوره زمانی است. این نوع توجه برای کارهایی که نیاز به تمرکز طولانی دارند، مانند خواندن یک کتاب یا تکمیل یک تکلیف طولانی مهم است.

توجه تقسیم شده: توجه تقسیم شده توانایی پرداختن به چندین کار یا محرک به طور همزمان است. این نوع توجه برای کارهایی که نیازمند انجام چند کار هستند، مانند رانندگی در حین صحبت با تلفن یا پختن شام در حین کمک به کودک در انجام تکالیف مهم است.

توجه گذرا: توجه گذرا پاسخی کوتاه و خودکار به یک محرک است. اغلب از آن به عنوان توجه “از پایین به بالا” یاد می شود زیرا به جای اهداف یا مقاصد ما توسط محرک های بیرونی هدایت می شود. هنگامی که صدای بلند افکار ما را قطع می کند، ممکن است قبل از بازگشت به کار قبلی خود به طور مختصر به سر و صدا توجه کنیم.

متخصصان ما در مرکز توانبخشی و روانشناسی پرورش نوین در هروی خدمات خود را برای کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان ارائه می دهند.

 

 

مقالات مرتبط :

تقویت قضاوت در کودکان

تکانشگری در کودکان

یکپارچگی حسی چیست؟

دلایل کاهش اعتماد به نفس در کودکان

حل مسئله در کودکان

کاردرمانی کودکان در پاسداران

کاردرمانی ذهنی کودکان در هروی

تقویت استدلال در کودکان

تقویت خلاقیت در کودکان