تقویت خلاقیت در کودکان

خلاقیت می تواند توانایی های شناختی مغز را بهبود بخشد. برای مثال، افرادی که زمینه موسیقی دارند، پیوندهای قوی تری بین دو نیمکره در مغز خود دارند، به علاوه، طبق تحقیقات، تفکر خلاق می تواند به مغز ما کمک کند تا ارتباطات عصبی را توسعه دهد و مفاهیم جدید را بیاموزد.

علاوه بر این، فعالیت‌ های خلاقانه می‌تواند خلق و خوی کودک شما را بهبود بخشد. منتایج مطالعات نشان می دهد که نقاشی به کودکان کمک می‌کند پس از یادآوری یک خاطره ناراحت‌ک ننده آرام شوند و هنگامی که افراد بر روی یک پروژه خلاق متمرکز می شوند، به احتمال زیاد احساس شادی بیشتری می کنند و گزارش می دهند که در حال «شکوفایی» هستند.

«چرایی» آموزش خلاقیت به کودکان واضح است: این امر به سلامت عاطفی و مغزی قوی‌تر منجر می‌شود. اما گاهی اوقات، تعیین اینکه از کجا شروع کنید می تواند دشوار باشد. در ادامه نکاتی را بخوانید تا به فرزندتان کمک کنید تخیل خود را کشف کند و یاد بگیرد خلاقانه فکر کند.

والدین می توانند توانایی های تفکر خلاق فرزندان خود را در سنین پایین پرورش دهند. والدین می‌توانند با دادن همه ابزارهایی که برای تفکر خلاقانه نیاز دارند به کودکان کمک کنند. فعالیت هایی مانند پروژه های هنری و بازی های تخیلی می تواند به کودکان شما کمک کند تا مهارت های تفکر خلاق خود را بهبود بخشند و تخیل خود را روشن کنند.

روشهای تقویت خلاقیت در کودکان

علایق فرزندتان را بیاموزید و تشویق کنید. زمانی که کودکان به موضوعی علاقه دارند، بیشتر به انجام آن تمایل دارند. رویای خلاقانه فرزندتان را بشناسید و به او کمک کنید تا آن را دنبال کند. برای مثال، اگر فرزندتان می‌خواهد نقاشی یاد بگیرد، یک بعدازظهر را با هم به نقاشی بکشید و پیشرفت او را جشن بگیرید.

از فرزندتان سؤال بپرسید. سوال پرسیدن از فرزندتان می تواند خلاقیت را به همان اندازه که او را وادار به پرسیدن سوال کند، افزایش دهد. پرسیدن سؤالاتی که به پاسخی طولانی تر از «بله» یا «نه» نیاز دارند- می تواند به کودکان کمک کند تا ایده های خود را شکل دهند و تفکر خلاق را توسعه دهند.

کودکانی که از اشتباه کردن می ترسند، معمولا کمتر خلاقانه فکر می کنند. این بدان معناست که شما باید محیطی ایجاد کنید که در آن بچه‌ها خلاق باشند، بتوانند در هم ریخته باشند و احساس کنند که اشتباه کردن اشکالی ندارد.

برخی محققان توصیه می کنند که به کودکان آموزش دهید که بپرسند “چه می‌شود اگر؟” برای افزایش خلاقیت آنها. اگر بتوانید فرزندانتان را وادار کنید تا درباره جهان و نحوه کارکرد آن سؤال بپرسند، به احتمال زیاد پاسخ‌های منحصر به فرد خود را خواهند یافت.

زمانی را در خارج از منزل بگذرانید. محققان معتقدند که بیرون رفتن در طبیعت نه تنها برای سلامت روان مفید است، بلکه می تواند خلاقیت را نیز بهبود بخشد، آن ها معتقدند گذراندن وقت در خارج از منزل می تواند حس کنجکاوی را تقویت کند، تفکر انعطاف پذیر را تشویق کند، و به شما کمک کند تا دوباره احساس بهتریب داشته باشید.

سایر راهکارها

یکی از روشهای تقویت خلاقیت در کودکان این است که هر روز به فرزندتان زمان کمی بدهید تا به طور مستقل ایده ها و علایق خود را کشف کند. همچنین زمانی را برای بازی خلاقانه اختصاص دهی ، یا اوقات فراغتی که کنجکاوی یا تفکر خلاق را تشویق می کند. 

از مدیریت بیش از حد کودکان خودداری کنید و به آنها بگویید که اشکالی ندارد که خارج از خطوط بکشید! تشویق آنها به ارائه بازی ها و برنامه های روزانه خود تنها یکی از راه هایی است که می توانید جنبه خلاقانه آنها را پرورش دهید.

اگر فرزندتان روی یک پروژه خلاقانه کار می‌کند، او را تشویق کنید تا چیز جدیدی را امتحان کند ؛ حتی اگر مطمئن نیست که نتیجه می‌دهد. 

کودکان زمانی که به حال خودشان رها می شوند، تنها چیزی که دارند تخیل و منابعشان است. اجازه دادن به کودکان برای کشف علایق و ایده های خود یک راه عالی برای ارتقای خلاقیت آنها است زیرا هیچ محدودیتی برای آنچه که آنها ممکن است انجام دهند وجود ندارد.

برخی از این فعالیت ها بسیار ساده هستند. می توانید از فرزندتان بخواهید که از تخیل خود استفاده کند و به شما بگوید که فکر می کند دانشمندان چگونه هستند، برای مثال، یا می توانید از او بخواهید داستانی در مورد فضانوردی که به ماه سفر کرده است، تعریف کند.

متخصصان ما در مرکز روانشناسی و توانبخشی پرورش نوین خدمات خود را برای رفع محدودیت ها و تقفویت توانایی ها در کودکان و بزرگسالان ارائه می دهند.

 

کلمات مرتبط :

مرکز روانشناسی کودکان در ازگل – مرکز توانبخشی در پاسداران – کلینیک روانشناسی در هروی – کلینیک توانبخشی ذهنی کودکان در پاسداران – مرکز روانشناسی در نوبنیاد – کاردرمانی در اقدسیه