حل مسئله در کودکان

چه درگیری های مرتبط با اسباب بازی، یک معادله ریاضی سخت یا فشار منفی همسالان باشد، بچه ها در تمام سنین روزانه با مشکلات و چالش هایی مواجه می شوند و مهارت های خوب حل مسئله کلید کمک به او برای مدیریت زندگی است.

به عنوان والدین یا معلمان، ما نمی توانیم همیشه برای حل هر مشکلی برای فرزندانمان حضور داشته باشیم. در واقع، این کار ما نیست. وظیفه ما این است که به فرزندانمان بیاموزیم چگونه مشکلات را خودشان حل کنند. به این ترتیب، آنها می توانند به افرادی با اعتماد به نفس، مستقل و موفق تبدیل شوند.

کودکانی که مهارت‌ های حل مسئله دارند، به‌جای تسلیم شدن یا ناامید شدن در هنگام مواجهه با چالش، احساسات خود را مدیریت می‌کنند، خلاقانه فکر می‌کنند و تا زمانی که راه‌ حلی پیدا کنند ادامه می‌دهند. 

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده کودکانی که مهارت‌ های حل مسئله مناسبی ندارند، ممکن است در معرض خطر افسردگی و خودکشی باشند.

والدین و مربیان می توانند آموزش مهارت های اساسی حل مسئله را در دوران پیش دبستانی شروع کرده و به کودکان کمک کنند تا مهارت های خود را در دبیرستان و سالهای بعد از آن تقویت کند.

دلایل اهمیت مهارت حل مسئله در کودکان

بچه ها هر روز با مشکلات مختلفی روبرو می شوند، از مشکلات تحصیلی گرفته تا مشکلات در زمین ورزش. با این حال تعداد کمی از آنها فرمولی برای حل آن مشکلات دارند.

کودکانی که فاقد مهارت های حل مسئله هستند ممکن است در مواجهه با مشکل از اقدامات مناسب برای مقابله و رفع مشکل اجتناب کنند.

این کودکان ممکن است به جای صرف انرژی برای حل مشکل، وقت خود را برای اجتناب از روبرو شدن با آن صرف می کنند.

کودکانی که مهارت های حل مسئله مناسبی ندارند، بدون شناخت انتخاب های خود وارد عمل می شوند، برای مثال این کودکان زمانی که مورد تمسخر قرار می گیرند ممکن است از کلاس خارج شوند زیرا نمی توانند راه دیگری برای آن پیدا کنند.

تقویت مهارت حل مسائل

برای کمک به استقلال بیشتر فرزندتان از رویکرد حل مسئله استفاده کنید.

برای قدم گذاشتن در ذهنیت حل مسئله، کودکان خردسال ابتدا باید یاد بگیرند که احساسات خود را مدیریت کنند. به هر حال، برای یک کودک کوچک دشوار است که به طور منطقی راه حلی برای یک مشکل در نظر بگیرد، اگر او در اواسط عصبانیت باشد.

ابتدا به فرزندان خود بیاموزید که همه احساسات قابل قبول هستند. حتی احساسات به ظاهر منفی مانند خشم، غم و ناامیدی می توانند درس های ارزشمندی به ما بیاموزند. آنچه مهم است این است که چگونه به این احساسات پاسخ می دهیم.

مشکل را شناسایی کنید. تنها بیان مشکل با صدای بلند می تواند تفاوت بزرگی برای این کودکان ایجاد کند. به کودک خود کمک کنید تا مشکل را بیان کند.

اگر فرزندتان در تلاش برای ارائه ایده است، به او کمک کنید تا راه حل هایی را برای حل مسئله ایجاد کند. حتی یک پاسخ احمقانه یا ایده دور از ذهن یک راه حل ممکن است. نکته کلیدی این است که به آنها کمک کنید تا ببینند که با کمی خلاقیت می توانند راه حل های بالقوه مختلفی پیدا کنند.

مزایا و معایب هر راه حل را مشخص کنید. به فرزندتان کمک کنید تا اثرات مثبت و منفی احتمالی را برای هر راه حل بالقوه ای که شناسایی کرده است شناسایی کند.

هنگامی که فرزندتان پیامدهای مثبت و منفی احتمالی را ارزیابی کرد، او را تشویق کنید تا راه حلی را انتخاب کند. به کودک خود بگویید راه حلی را امتحان کنند و ببینند چه اتفاقی می افتد. اگر جواب نداد، آنها همیشه می توانند راه حل دیگری را انتخاب کنند.

هنگامی که فرزندتان مهارت های حل مسئله خود را تمرین می کند، او را تحسین کنید.

این مراحل می تواند به بحث در مورد حل مسئله منجر شود تا به آنها کمک کند دفعه بعد انتخاب بهتری داشته باشند. این پیامدهای طبیعی را به عنوان یک لحظه قابل آموزش برای کمک به همکاری در حل مشکل در نظر بگیرید.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در هروی – کاردرمانی برای کودکان – کاردرمانی در بلوار ارتش – کاردرمانی در شیان – کاردرمانی در ازگل