درمان زانوی پرانتزی

  1. خانه
  2. مقالات
  3. درمان زانوی پرانتزی
درمان زانوی پرانتزی

درمان زانوی پرانتزی با توجه به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار و میزان پرانتزی بودن پاها با روشهای متفاوتی انجام می گیرد.

زانوی پرانتزی شرایطی است پاهای کودک یا بزرگسال خمیده به نظر می رسد، به این معنی که زانوهای او حتی زمانی که مچ پاهایش در کنار هم قرار دارند کاملاً از هم باز می مانند.

زانوی پرانتزی در نوزادان به دلیل موقعیت تنگ آنها در رحم نسبتاً رایج است. به طور معمول، هیچ درمانی برای نوزادان لازم نیست.

این وضعیت در کودکان نوپا امری طبیعی است چراکه همه نوزادان با پاهای کمانی به دنیا می آیند و بتدریج و در سالهای ابتدایی راه رفتن پاها وضعیت مناسب خود را پیدا می کنند ، اما شرایطی وجود دارد که این وضعیت ، بیماری و ناهنجاری قلمداد شده و نیازمند درمان است.

زانوی پرانتزی در برخی موارد می تواند علامت یک بیماری زمینه ای مانند بیماری بلانت یا راشیتیسم باشد و ممکن است منجر به آرتریت در زانوها و لگن شود ، در این شرایط درمان زانوی پرانتزی می تواند شامل ارتز زانو ، گچ گرفتن زانو برای اصلاح زانو و یا حتی جراحی باشد.

دلایل زانوی پرانتزی

راشیتیسم . این یک بیماری ناشی از کمبود طولانی مدت ویتامین D است. این وضعیت سبب نرم و ضعیف شدن استخوان ها شده و خمیدگی استخوان ها را سبب می شود.

بیماری پاژه استخوان. این بیماری متابولیک بر نحوه شکستن و بازسازی استخوان ها تأثیر منفی می گذارد. در نتیجه، آن‌طور که باید، استخوان ها خود را بازسازی نمی‌ کنند. با گذشت زمان، این بیماری می تواند منجر به بروز دیگر مشکلات مفصل زانو نیز شود. این بیماری در افراد مسن شایع تر است و می توان با تشخیص و درمان به موقع آن را با موفقیت مدیریت کرد.

بیماری بلانت. در این بیماری که با نام تیبیا وارا نیز شناخته می شود، ساق پای کودک به‌طور غیر طبیعی رشد می‌ کند و زیر زانو خم می‌شود. همانطور که کودک شما شروع به راه رفتن می کند، خم شدن پاها تشدید می شود.در برخی موارد ممکن است علائم تا زمانی که کودک به سن بلوغ نرسد، قابل توجه نباشد. با گذشت زمان، پرانتزی بودن زانوها می تواند منجر به مشکلات مفصلی در زانو شود. کودکانی که زود راه می افتند در معرض خطر بیشتری هستند. به طور معمول یک کودک باید بین 11 تا 14 ماهگی راه رفتن را به تنهایی شروع کند.

سایر دلایل

  • شکستگی های استخوانی که به درستی جوش نخورده اند.
  • رشد غیر طبیعی استخوان ها 
  • اضافه وزن بیش از حد که فشار زیادی به زانوها وارد می کند.

درمان زانوی پرانتزی

به طور معمول هیچ درمان خاصی برای نوزادان و کودکانی که به تازگی راه رفتن را شروع کرده اند انجام نمی گیرد ، چراکه اغلب تا رسیدن کودک به سن ۳ تا ۵ سالگی زانوها وضعیت طبیعی به خود می گیرند.

در صورتی که زانوی پرانتزی همراه با یک بیماری زمینه ای دیگر باشد و یا پس از ۵ سالگی نیز وجود داشته باشد ، اقدامات درمانی توصیه می شود که مهم ترین و رایج ترین آن ها عبارتند از :

  • انواع ارتز و بریس
  • کفی  کفش طبی
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی که حرکات اصلاحی را برای بیماران در نظر می گیرند.
  • جراحی برای اصلاح ناهنجاری های استخوانی
  • درمان بیماری های زمینه ای