درمان لجبازی در کودکان

لجبازی می تواند مشخصه ای باشد که کودک شما از همان دوران کودکی نشان می دهد. شما باید بدانید که بسیاری از والدین در وضعیت مشابهی هستند.

روشی که با کودک لجباز خود رفتار می کنید تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالان آنها ایجاد می کند. مرحله کودک نوپا و مرحله نوجوان سخت ترین مرحله در نظر گرفته می شود.

درک این نکته مهم است که لجبازی بخشی از شخصیت برخی از کودکان است، در حالی که در برخی دیگر، راه آنها برای جا انداختن مرزها و ابراز اراده آنهاست. بنابراین، این وظیفه شماست که به کودک خود راه های مختلفی را آموزش دهید که از طریق آنها می تواند استرس را مدیریت کند و احساسات خود را بیان کند.

برای درمان لجبازی در کودکان می توانید به کلینیک توانبخشی پرورش نوین در هروی مراجعه کنید و با متخصصان ما که در زمینه روانشناسی کودک و نوحوان تخصص دارند مشورت کنید.

خصوصیات کودکان لجباز

فقط به این دلیل که فرزند شما در مورد اعمال اراده خود خاص است، او را لجباز نمی کند. مرز باریکی بین مصمم بودن و لجبازی وجود دارد.

در اینجا برخی از ویژگی های رفتارهای سرسختانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • بسیار باهوش و خلاق
  • تمایل به زیر سوال بردن هر چیزی که می تواند با لجبازی اشتباه گرفته شود.
  • آن‌ ها می‌خواهند شنیده شوند و انتظار دارند که مورد تایید قرار بگیرند، که باعث می‌ شود اغلب توجه شما را جلب کنند.
  • فوق العاده مستقل است.
  • آنها متعهد به هر کاری هستند و تا زمانی که کار به نتیجه نرسد آرام نمی گیرند.
  • ممکن است کج خلقی مکرر داشته باشد.
  • ویژگی های رهبری را نشان می دهد و حتی می تواند رئیس به نظر برسد.
  • همه چیز را با سرعت خود انجام خواهند داد.
  • از دنبال کردن چیزی که دلشان می خواهد صرف نظر از اینکه چقدر خطرناک است یا حتی اگر شامل نقض قوانین باشد دریغ نمی کند.

درمان لجبازی در کودکان

برای برخورد صحیح با کودک لجباز خود، ابتدا مهم است که بفهمید چرا آنها اینگونه هستند و چه چیزی آنها را اینگونه می کند. این که فرزند شما مصمم باشد یک چیز است و لجبازی یک چیز دیگر. 

نوزادان، کودکان نوپا، نوجوانان – لجبازی می تواند در هر سنی ظاهر شود و سپس تا بزرگسالی ادامه یابد. به عنوان یک پدر و مادر، مهم است که راه‌ هایی برای رفتار با کودک لجباز خود بیابید، به گونه‌ای که بتوانید رفتار او را بدون استرس کردن هر یک از شما محدود کنید.

در اینجا چند تکنیک برای رفتار با کودک لجباز وجود دارد:

بحث نکنید
کودکان لجباز همیشه آماده رویارویی با مشاجره هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. درعوض، به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و به جای مشاجره، آن را به یک گفتگو تبدیل کنید. 

ارتباط برقرار کنید
فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر و متمایل به انجام دقیقاً کاری می کند که قرار نیست انجام دهند. بنابراین، اگر می خواهید فرزندتان تماشای تلویزیون را متوقف کند و به جای آن تکالیف خود را انجام دهد، سعی کنید مدتی با او تلویزیون تماشا کنید. این کار باعث ایجاد دوستی می شود و در این شرایط فرزند شما حرف شنویی بیشتری خواهد داشت.

رفتار مثبت را تشویق کنید
الگو باشید و همیشه نگرش مثبت داشته باشید. اگر از کلمات «نه»، «نمی‌توانم» یا «نمی‌خواهم» زیاد استفاده می‌کنید، احتمالاً فرزندتان نیز همین کار را می‌کند. به لجبازی فرزندتان با دید مثبت نگاه کنید نه اینکه در مورد آن منفی باشید و بدون فکر صحبت کنید.

قوانین خاصی وضع کنید
کودکان لجباز برای رشد به قوانین و مقررات نیاز دارند. بنابراین، مرزها را تعیین کنید و انتظارات خود را در یک جلسه خانوادگی روشن کنید. از فرزند خود بخواهید که در مورد پیامدهای آن و همچنین دیدگاه او در مورد هر یک از این موارد، نظرات خود را ارائه دهد.

سایر راهکارها 

خود را جای فرزندتان بگذارید
از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا او اینگونه رفتار می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. 

از عوامل حواس پرتی استفاده کنید.
برای کمک به درمان لجبازی در کودکان حواس پرتی از موضوع خاص را مدنظر قرار دهید. احتمالاً برخی از مسائل وجود دارد که شما و فرزندتان در مورد آنها موافق نیستید – مثلاً صندلی ماشین. اگر هر بار رفتن به رانندگی تبدیل به جدال می‌شود، پس سعی کنید قبل از رسیدن به ماشین، به جای نحوه یا چیزی مشابه، حواس فرزندتان را به جایی که می‌روید منحرف کنید. 

چند انتخاب ارائه دهید
گفتن به یک کودک لجباز چه کاری انجام دهد، راه مطمئنی برای شعله ور کردن رگه های سرکش اوست. در عوض، گزینه‌ هایی را به آن‌ ها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ ها یکی را انتخاب کنند، زیرا این باعث می‌شود احساس کنند که بر زندگی خود کنترل دارند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند. برای جلوگیری از سردرگمی فرزندتان، انتخاب ها را محدود نگه دارید و فقط دو یا سه گزینه ارائه دهید. 

مهارت های مذاکره خود را تقویت کنید
کودکان لجباز وقتی چیزی را درخواست می کنند، به سختی می توانند یک امتناع صریح را قبول کنند. بنابراین، در عوض، سعی کنید به جای وضع قانون، با آنها مذاکره کنید.

 

مقالات مرتبط :

دلایل کاهش اعتماد به نفس در کودکان

فوبیا در کودکان

درمان پرخاشگری در کودکان