درمان لکنت زبان این اختلال گفتاری شایع بسته به نوع و شدت لکنت ، عامل بوجود آورنده لکنت ، سن بیمار . دیگر فاکتورها بستگی دارد.

متخصصان ما در مرکز توانبخشی پرورش نوین (مرکز توانبخشی در هروی) با تجربه بالا در زمینه درمان مشکلات گفتاری از بروزترین متدها برای درمان لکنت بهره می برند.

لکنت چیست؟

لکنت شایع ترین اختلال گفتاری است که بر روانی گفتار تأثیر می گذارد و اغلب از آن به عنوان ناروانی یاد می شود. تکرار کلمات یا قسمت هایی از کلمات و طولانی شدن کلمات و وقفه در بین گفتار از مهم ترین علائم لکنت هستند که در بسیاری از مبتلایان دیده می شوند. گاهی اوقات استفاده بیش از حد از کلمات “اوم” یا “اوه” توسط فرد مبتلا به لکنت می تواند صحبت کردن را نامفهوم و ادامه مکالمه را دشوار کند.

درمان لکنت زبان نیازمند تجربه بالای درمانگر (متخصص گفتاردرمانی و در برخی شرایط روانشناس) دارد.

لکنت زبان عموما از دوران کودکی شروع می شود و اگر درمان نشود می تواند تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و منجر به بروز مشکلات روحی ، اعتماد بنفس پایین و در نتیجه ناکامی در تحصیل و شغل شود ، به همین جهت درمان مناسب لکنت در سنین کودکی توصیه می شود ، درمان در دوران کودکی همچنین نتایج بهتری را نیز به همراه خواهد داشت.

بر اساس آمارها لکنت در پسر ها شایع تر است و به نظر نمی رسد ارتباطی بین لکنت و هوش وجود داشته باشد.

اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ژنتیک یا برخی رویدادهای عاطفی زندگی ممکن است در ایجاد این اختلال گفتاری نقش داشته باشد. 

اگرچه اغلب موارد لکنت در سنین کودکی رخ می دهد اما لکنت در بزرگسالی نیز شایع است عواملی همچون آسیب مغزی ، سکته مغزی ، پارکینسون و … می توانند منجر به بروز لکنت در افراد بزرگسال شوند.

علائم لکنت زبان

بسیاری از افراد در دوران کودکی و در زمانی که در حال رشد و توسعه زبان خود بودند ممکن است درجاتی از لکنت و ناروایی در صحبت کردن را تجربه کرده باشند که بتدریج و با رشد مهارتهای گفتاری از بین رفته است ، اما در کودکانی که دچار لکنت واقعی هستند کودک کلمات یا برخی هجاها را به مدت طولانی تکرار می کند و نمی تواند یک جمله چند کلمه ای را بطور روان و بدون مکث بگوید.

مهم ترین علائم لکنت زبان

  • تکرار مداوم صداها در یک کلمه یا کلمات در یک جمله
  • تردید بین کلمات در جملات
  • پرهیز از گفتن کلماتی که بیان آنها خیلی سخت است
  • نشان دادن علائم مبارزه یا اضطراب هنگام تلاش برای صحبت کردن

درمان لکنت زبان

همانطور که گفته شد درمان لکنت به ماهیت و علت لکنت بستگی دارد ، اما گفتاردرمانی بخش مهم و اصلی درمان است که توسط متخصصان ما در مرکز گفتاردرمانی پرورش نوین (گفتاردرمانی در پاسداران) ارائه می شود.

گفتاردرمانگران ما پس از ارزیابی شرایط فرد مبتلا به لکنت ، مهارت ها یا رفتارهای خاصی را به مراجع آموزش می دهند که منجر به بهبود ارتباطات شفاهی می شود. به برخی از مراجعان آموزش داده می شود که سرعت صحبت کردنشان را کنترل یا کمی کند کنند و ترجیحا از واژگان جایگزین برای کلماتی که گفتن آن ها ممکن است چالش برانگیز باشد استفاده کنند.

والدین و اطرافیان نیز نقش مهمی در برنامه درمان لکنت زبان دارند ، آن ها باید مواردی را رعایت کنند تا کودک کمتر دچار استرس شود برای مثال آن ها نباید به کودک بگویند که هرچه سریع تر جمله خود را تمام کند و یا نشان دهند که از وقفه های گفتاری کودک عصبانی شده اند ، این شرایط سبب تشدید لکنت زبان می شود.

درمان های روانشناسی در برخی کودکان که عامل روحی نیز دخیل است و یا لکنت سبب بروز مشکلات روحی شده در درمان لکنت زبان بسیار موثر است.

 

کلمات مرتبط :

درمان لکنت – بهترین درمان لکنت – درمان قطعی لکنت – گفتاردرمانی لکنت – گفتاردرمانی در پاسداران – گفتاردرمانی در هروی