درمان پرخاشگری در کودکان بسته به سن کودک ، میزان و نوع پرخاشگری متفاوت است و روانشناسان و کاردرمانگران حوزه کودک بیشترین کمک را می توانند بکنند.

تنظیم احساسات مهارتی است که همه باید آن را یاد بگیرند و برخی از کودکان نسبت به سایرین زمان بیشتری برای تسلط بر خود کنترلی نیاز دارند. 

متخصصان می گیند معمولا از کودکان در سنین پایین انتظار دارند تا حدودی رفتارهای پرخاشگرانه ای را تجربه کنند. در این مرحله، بچه‌ ها تمایل دارند به بیان فیزیکی خواشته های خود متوسل شوند، چراکه هنوز مهارت‌های زبانی کاملی برای بیان خود ندارند. به عنوان مثال، هل دادن یک همسال در زمین بازی می تواند معمولی در نظر گرفته شود و پرخاشگری نامیده نمی شون مگر اینکه بخشی از یک الگو رفتاری همیشگی باشد.

تا زمانی که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شود در حدود سنین ۶ تا ۷ سال که مهارت‌های کلامی برای برقراری ارتباط با احساسات خود را داشته باشد ابراز فیزیکی پرخاشگری باید بتدریج کاهش پیدا کند. اگر این اتفاق نمی افتد، وقت آن است که نگران باشید، به خصوص اگر فرزند شما با رفتارهای خود به دیگان و خود و حتی اموال آسیب می رساند.

درمان پرخاشگری در کودکان یکی از خدماتی است که توسط متخصصان ما در مرکز توانبخشی پرورش نوین در تهران (کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در هروی) ارائه می شود.

علائم هشداردهنده در کودکان پرخاشگر که باید توجه ویژه ای به آن ها شود :

  • از نظر تحصیلی دچار مشکل است.
  • در ارتباط با همسالان دچار مشکل است.
  • اغلب باعث ایجاد اختلال در خانه و مدرسه می شود.

این علائم هشدار دهنده باعث نگرانی هستند و نباید نادیده گرفته شوند.

دلایل پرخاشگری

رفتار فرزند شما ممکن است یک علت اساسی داشته باشد که نیاز به توجه دارد از جمله :

  • ADHD (اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی)
  • اضطراب
  • اوتیسم
  • اختلالات یادگیری

علت هر چه باشد، اگر رفتار پرخاشگرانه بر عملکرد روزانه فرزندتان تأثیر بگذارد، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال کمک باشید.

درمان پرخاشگری در کودکان

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک رویکرد درمانی موثر است است که به کودک کمک می کند تا راهکارهای جدید و مؤثرتری برای تنظیم احساسات، افکار و رفتارهای پرخاشگرانه خود یاد بگیرد. حتی اگر CBT با کودک انجام می شود، والدین فعالانه در درمان شرکت می کنند و از پیشرفت کودک به سمت یادگیری مهارت های مدیریت خشم حمایت می کنند.

تنظیم هیجان، که به کودک اجازه می دهد تا شناسایی محرک های خشم و راهبردهای پیشگیرانه را یاد بگیرد. یادگیری روش های جایگزین برای بیان و رفع ناامیدی به کودک و والدین کمک می کند تا پیامدهای بالقوه هر انتخاب را بسنجید و تعارض را به حداقل برساند.

تکنیک‌های مدیریت والدین (PMT) به والدین کمک می‌کند تا با آموزش روش‌های جایگزین برای مقابله با رفتار نادرست، رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهند. تمرکز بر استفاده از تقویت مثبت برای کارهایی که کودک درست انجام می دهد، به جای تنبیه برای کارهای اشتباه است. این روش بر تعامل مثبت در خانواده ها به عنوان پاداش تاکید می کند. 

برخی از کودکان نیز برای کمک به مدیریت سایر شرایط سلامت روان مانند ADHD، اضطراب یا افسردگی دارو مصرف می کنند. اما درمان شناختی رفتاری و تکنیک‌های مدیریت والدین درمان‌ های اولیه پیشنهادی هستند.

در اینجا ایده هایی برای کمک به کنترل پرخاشگری در کودکان آورده شده است:

اگر فرزند شما در هنگام خرید عصبانی است زیرا خوراکی می خواهد، تسلیم نشوید و آن را بخرید. این پاداش دهنده است و رفتار نامناسب را تقویت می کند.

به رفتار خوب فرزندتان پاداش دهید، حتی اگر کار خاصی انجام نمی دهد. مثلا اگر اسباب بازی هایش را به تنهایی جمع کرده و به اتاقش برده او را تشویق کنید.

به کودک خود کمک کنید تا احساسات خود بصورت کلامی بیان کند. باز کردن راه برای برقراری ارتباط کلامی با والدین می تواند به آنها کمک کند تا راه هایی بیابند تا احساسات خود را به روشی سالم بروز دهند.

با این حال، اگر وضعیت غیرقابل کنترل به نظر می رسد، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. روانشناسان کودکان در کمک به کودکان و خانواده ها در حل مشکلات عاطفی و رفتاری دارای تخصص هستند.

 

کلمات مرتبط :

درمان پرخاشگری در کودکان – دلایل پرخاشگری در کودکان – مرکز روانشناسی کودکان در هروی – کلینیک کاردرمانی کودکان در پاسداران