درمان کلیشه در کودکان اتیسم

کلیشه به طور مستقیم با اختلالات طیف اوتیسم مرتبط است.

افراد مبتلا به اوتیسم تنها کسانی نیستند که ممکن است رفتارهای کلیشه ای داشته باشند. افرادی که نوروتیپیک هستند، افراد مبتلا به اختلالات روانی و افراد با شرایط دیگر نیز ممکن است رفتارهای کلیشه ای از خود نشان دهند.

رفتارهای کلیشه‌ای در اوتیسم متفاوت از سایر اختلالات نیستند. آنها در افراد با سایر ناتوانی های حسی، عقلی یا رشدی مشترک هستند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که اکثریت افراد دارای عقب ماندگی ذهنی کلیشه هایی از خود نشان می دهند.

با این حال، در مقایسه با افراد دارای عقب ماندگی ذهنی، افراد مبتلا به اوتیسم معمولا رفتارهای کلیشه ای متنوع تری را همراه با افزایش شدت و وقوع کلی نشان می دهند.

کلیشه ها همچنین در افراد معمولی از دوران نوزادی تا بزرگسالی رخ می دهد.

برخی از نمونه‌ های رفتار کلیشه‌ای در بزرگسالان معمولی عبارتند از تکان دادن پاها، جویدن ناخن، سیگار کشیدن،  تماشای تلویزیون و یا حتی ورزش بیش از خد. از طرف دیگر، کلیشه‌ها در نوزادان و کودکان نوپا معمولاً شبیه رفتارهایی است که در طول عمر در افراد مبتلا به اوتیسم دیده می‌شود.

درمان کلیشه در کودکان اتیسم نیازمند ارزیابی دقیق توسط متخصصان و درمانگران حوزه اتیسم است و توسط متخصصان ما در مرکز توانبخشی پرورش نوین در هروی ارائه می شود.

انواع کلیشه

  • کلیشه های حرکتی – کلیشه های حرکتی حرکاتی تکراری، ریتمیک و اغلب دوطرفه با یک الگوی ثابت مانند تکان دادن دست، چرخیدن به دور خود
  • کلیشه های صوتی – کلیشه های صوتی به هر نمونه ای از گفتار غیر متنی یا غیر کاربردی تعریف می شود و شامل آواز خواندن، غرغرهای تکراری، جیغ و عبارات غیر مرتبط با وضعیت فعلی می شود.

چند نمونه از رفتارهای کلیشه ای چیست؟

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم رفتارهای تکراری از خود نشان می دهند. نمونه‌ های رایج کلیشه عبارتند از تکان دادن دست، تکان دادن بدن، راه رفتن با انگشتان پا، چرخاندن اجسام مانند چرخهای ماشین

تفاوت بین کلیشه ای و تیک؟

اگرچه تیک ها رفتارهای تکراری هستند، اما علل و عملکرد آنها با کلیشه متفاوت است. تیک ها حرکات ماهیچه های خاص، اغلب در صورت هستند. آنها اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می شوند، تا زمانی که فرد قادر به کنترل آنها باشد.

درمان کلیشه در کودکان اتیسم

تحلیل عملکردی رفتارهای کلیشه ای منجر به درک بهتر کلیشه شده است. دانستن اینکه پشت هر رفتاری چه چیزی نهفته است، ما را راهنمایی می کند که چگونه به بچه ها در مدیریت آن کمک کنیم.

مطالعات نشان داده است که وقتی در ورودی حسی کاهش می یابد، رفتار کلیشه ای نیز کاهش می یابد. این رفتارها مستقیماً با تحریک حسی و نیازهای کاری مرتبط هستند. به عبارت دیگر، زمانی که کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر فعالیت های خاصی می شوند، پاسخ آنها به محرک ها افزایش می یابد.

مؤلفه ورودی حسی کلیشه می تواند سخت باشد. کنترل شرایط برای فرزندمان، به ویژه در خارج از خانه، دشوار است. با این حال، در صورت امکان، می‌توانیم تجربیات آنها را مدیریت کنیم.

رژیم‌ های غذایی حسی، فعالیت‌ های اصلاح‌ شده برای تعطیلات، انتخاب زمان‌ های مناسب‌ تر برای بازدید از مکان‌ های عمومی، استفاده از هدفون‌ های حذف نویز، فراهم کردن یک استراحت از پیش تعیین‌ شده، و دادن انتخاب‌ های بیشتر، همگی می‌توانند راه‌هایی برای کمک به درمان کلیشه در کودکان اتیسم باشند.

تحلیل رفتار کاربردی برای کمک به کودکان برای جا افتادن بهتر در جامعه از طریق مداخلات رفتاری طراحی شده برای کاهش رفتار کلیشه‌ای آنها مورد استفاده قرار گرفت.

این به فرد کمک می کند تا کنترل بیشتری بر رفتارهای تکراری خود داشته باشد و در نتیجه استفاده از آنها را در زمان های مناسب تری افزایش دهد. با این حال، روش‌های جدید شامل پرداختن به کلیشه‌ ها در جامعه، عادی‌سازی آن و کمک به درک و پذیرش بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم است.

 

مقالات مرتبط :

نشانه های اتیسم

فواید گروه درمانی در کودکان اتیسم

فواید اسب درمانی در کودکان اتیسم