روش aba در درمان اتیسم

  1. خانه
  2. مقالات
  3. روش aba در درمان اتیسم
روش aba در درمان اتیسم

روش aba در درمان اتیسم

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) رویکردی برای درک و تغییر رفتار است. این خود یک درمان خاص نیست، بلکه مجموعه ای از استراتژی ها و تکنیک های مختلف است که می تواند برای کمک به افراد اوتیستیک در یادگیری مهارت ها و رفتار جدید استفاده شود.

هنگامی که تکنیک های ABA برای کودکان اوتیستیک خردسال استفاده می شود، اغلب به آن مداخله رفتاری شدید اولیه (EIBI) می گویند.

تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای چه کسانی است؟

تکنیک های آموزشی تحلیل رفتار کاربردی (ABA) را می توان برای کودکان اوتیستیک و کودکان دارای سایر ناتوانی های رشدی مورد استفاده قرار داد.

روش aba در درمان اتیسم

رویکرد تحلیل رفتار کاربردی (ABA) و تکنیک‌های آن می‌تواند به کودکان اوتیسمی کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های مراقبت از خود، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های بازی و توانایی مدیریت رفتار خود را بهبود بخشند. همچنین می تواند به کاهش رفتارهایی مانند بی توجهی، پرخاشگری و جیغ زدن کمک کند.

ABA می‌تواند به رشد استقلال کودکان اوتیستیک کمک کند.

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) مبتنی بر نظریه یادگیری است که از حوزه روانشناسی رفتاری می آید.

ایده تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای کودکان اوتیسم چیست؟

رفتار انسان تحت تأثیر رویدادها یا محرک های محیط است. رفتاری که به دنبال آن پیامدهای مثبتی به دنبال داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که دوباره تکرار شود.

ABA از این ایده ها برای کمک به کودکان اوتیستیک برای یادگیری رفتارهای جدید استفاده می کند. این کار را با دادن پیامدهای مثبت به کودکان برای رفتار جدید انجام می دهد. برای مثال، اگر کودکی به عروسکی که می‌خواهد اشاره کند، والدین کودک ممکن است این موضوع را با پیامدهای مثبتی مانند دادن عروسک به کودک دنبال کنند. این باعث می شود که کودک در آینده این رفتار را تکرار کند.

روش aba در درمان اتیسم شامل چه مواردی است؟

  • ارزیابی مهارت ها و مشکلات فعلی کودک
  • تعیین اهداف و مقاصد – برای مثال، یادگیری نحوه گفتن “سلام”
  • طراحی و اجرای برنامه ای که مهارت “هدف” را آموزش می دهد
  • اندازه گیری مهارت “هدف” برای دیدن اینکه آیا برنامه کار می کند یا خیر
  • ارزیابی خود برنامه و ایجاد تغییرات در صورت نیاز.

ABA می‌تواند روی یک رفتار خاص تمرکز کند، یا می‌تواند به طور گسترده‌تر روی طیف وسیعی از زمینه‌های رشدی همزمان کار کند، مانند مهارت‌های ارتباطی، مراقبت از خود و مهارت‌های بازی.

برنامه های ABA از طیف وسیعی از تکنیک های آموزشی برای کمک به کودکان اوتیسم برای یادگیری مهارت های جدید استفاده می کنند. برنامه ها همچنین ممکن است از تعاملات روزمره به عنوان فرصتی برای یادگیری کودکان استفاده کنند.

به کودکان فرصت های زیادی برای تمرین مهارت های جدید داده می شود. با یادگیری مهارت ها، مهارت های بیشتری به برنامه هایشان اضافه می شود. با گذشت زمان، مهارت ها با رفتارهای پیچیده ترکیب می شوند، مانند مکالمه، بازی مشترک با دیگران، یا یادگیری با تماشای دیگران.

بسته به نیازهای خود، کودکان می توانند برنامه های ABA را در قالب یک به یک یا گروه کوچک در یک مرکز، در خانه یا در جامعه انجام دهند.

سبک های مختلفی از ABA وجود دارد، از بسیار ساختارمند و سفت و سخت تا انعطاف پذیرتر.

برنامه های ABA برای کودکان اوتیستیک خردسال معمولاً بیش از 20 ساعت درمان در هفته را شامل می شود. 

برنامه‌های ABA باید حق کودکان اوتیستیک را برای تحریک یا حرکت به روش‌هایی که از نظر فیزیکی راحت است به رسمیت بشناسند. آنها باید شامل اوقات فراغت، فعالیت های آرامش بخش و فرصت هایی باشند تا نیازهای عاطفی کودکان برآورده شود. برنامه های ABA نباید شامل مجازات باشد.

آیا روش aba در درمان اتیسم موثر است؟

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) رویکردی مؤثر برای آموزش طیفی از مهارت‌ها به کودکان اوتیستیک است. تحقیقات کیفی نشان می‌دهد که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر مهارت‌های ارتباطی، شناختی و رفتاری کودکان اوتیستیک داشته باشد.

با توجه به تفاوت در نحوه اعمال ABA، ممکن است لازم باشد نتایج برنامه های خاص را بررسی کنید تا قضاوت کنید که آیا آنها برای فرزند شما مناسب هستند یا خیر.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در هروی – کاردرمانی در حسین آباد – کاردرمانی در مجیدیه – کاردرمانی اوتیسم – کاردرمانی برای کودکان