مشکلات خواب در کودکان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. مشکلات خواب در کودکان
مشکلات خواب در کودکان

مشکلات خواب در کودکان : خواب کافی برای سلامت و رشد کودک بسیار مهم است، اما تقریبا نیمی از کودکان در دوره ای از دوران کودکی خود با مشکلات خواب مواجه می شوند. اختلالات خواب رایج در کودکان شامل آپنه خواب و بی خوابی و همچنین پاراسومنیا است که رفتارهای مخرب مرتبط با خواب مانند راه رفتن در خواب و وحشت شبانه است.

مشکلات خواب در کودکان، به ویژه پاراسومنیا، احتمالاً با افزایش سن کودک بهبود پیدا می کنند. با این حال، آنها می توانند رفتار روزانه و کیفیت کلی زندگی کودک را مختل کنند.

مقاله مرتبط : افسردگی کودکان

انواع مشکلات خواب در کودکان

بی خوابی در کودکان

متخصصان پزشکی معمولا بی خوابی در کودکان را به سه دسته تقسیم می کنند.

بی خوابی رفتاری: بیشتر در کودکان تا 5 سال شایع است، این شکل از بی خوابی با مقاومت در برابر خواب، زمان طولانی برای به خواب رفتن و بیداری های مکرر در شب همراه است. این رفتارها در اغلب کودکان گاهی اتفاق می افتد، اما اگر به طور مکرر و مداوم رخ دهند و در عملکرد طبیعی آنها اختلال ایجاد کنند، ممکن است به عنوان یک اختلال خواب در نظر گرفته شوند.
بی خوابی مشروط: در کودکان بزرگتر و نوجوانان شایع تر است، بی خوابی شرطی زمانی رخ می دهد که احساس اضطراب مربوط به زمان خواب و خواب مانع به خواب رفتن یا خواب ماندن کودک می شود.
اختلالات خواب گذرا: اختلالات موقتی در روال عادی کودک مانند مسافرت، بیماری یا رویدادهای استرس زا در زندگی می تواند باعث حملات کوتاه مدت بی خوابی شود.

بی خوابی دوران کودکی می تواند برای کل خانواده چالش برانگیز باشد. با این حال، درمان های موثر در دسترس هستند. تغییرات رفتاری مانند ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب معمولاً اولین خط درمان است و می تواند منجر به بهبود شرایط هم برای کودک و هم برای مراقبان او شود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) یکی از مشکلات خواب در کودکان و بزرگسالان است و زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های گلو مانع عبور هوا در طول خواب شوند. این می تواند منجر به وقفه های مکرر و لحظه ای در تنفس شود که می تواند به طور قابل توجهی خواب شبانه را مختل کند.

بسته به شدت علائم و سایر عوامل خطر مانند چاقی، یک متخصص اطفال ممکن است ارزیابی بیشتر توسط یک متخصص در پزشکی خواب یا از طریق یک مطالعه خواب، که شامل داروی یک شبه است را توصیه کند. گزینه های درمانی به علت و شدت OSA در کودکان بستگی دارد، اما ممکن است شامل درمان مداوم فشار مثبت راه هوایی (CPAP) یا استفاده از محافظ دهان در شب باشد. اگر مشخص شود که علت آن بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها است، ممکن است جراحی برای برداشتن آنها توصیه شود.

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب از دیگر مشکلات خواب در کودکان ، اختلالی است که شامل راه رفتن یا انجام سایر رفتارهای پیچیده در هنگام خواب است. راه رفتن در خواب در کودکان شایع تر از بزرگسالان است. اقدامات احتیاطی ایمنی و کاهش آسیب گام های مهمی در مدیریت راه رفتن در خواب در کودکان است.اگر علائم راه رفتن در خواب مکرر و مداوم هستند، مهم است که با یک متخصص اطفال صحبت کنید. پزشک می‌تواند هر گونه علت اساسی جدی را رد کند و به ایجاد یک برنامه درمانی مؤثر کمک کند. مشابه شب ادراری، راه رفتن در خواب با بزرگتر شدن کودک برطرف می شود.

وحشت های شبانه

وحشت شبانه نوعی از پاراسومنیا است که در آن فرد خواب به طور ناگهانی با احساس ترس و وحشت از خواب بیدار می شود. فرد خوابیده معمولاً هیچ خاطره ای از رویداد ترسناک ندارد. وحشت شبانه در بزرگسالان نادر است. با این حال، حدود 30 درصد از کودکان وحشت شبانه را تجربه می کنند، معمولاً بین 3 تا 7 سالگی. محققان پزشکی به طور کامل نمی دانند که چرا وحشت شبانه رخ می دهد، اگرچه یک استعداد خانوادگی مشاهده شده است. گزینه های درمانی محدود است. بهترین کاری که می توان انجام داد این است که پس از یک قسمت وحشت شبانه، آرامش و اطمینان خاطر ایجاد کنیم. اگر تصمیم دارید در مورد ترس های شبانه فرزندتان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، ممکن است مفید باشد که یک دفترچه خاطرات خواب در مورد دفعات و مدت این دوره ها داشته باشید.

مشکلات خواب در کودکان

کابوس در کودکان

مهم است که بین وحشت شبانه و کابوس در کودکان تمایز قائل شویم. وحشت شبانه یک اختلال خواب است که معمولاً در مرحله خواب غیرسریع (NREM) رخ می دهد. کودک معمولاً هیچ خاطره ای از آن قسمت نخواهد داشت. در مقابل، کابوس‌ها معمولاً در طول خواب با حرکت سریع چشم (REM) رخ می‌دهند، مرحله خواب معمولاً با رویا دیدن همراه است. کابوس ها اغلب به دلیل استرس یا رویدادهای مهم زندگی ایجاد می شوند. خواب های بد همچنین می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب شود که ممکن است کودک بخواهد با والدین یا مراقب خود صحبت کند.

خواب‌آلودگی مفرط در طول روز

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز که یکی از مشکلات خواب در کودکان است ، با کاهش هوشیاری، افزایش خواب آلودگی و به خواب رفتن در طول روز مرتبط است. اگرچه به خودی خود یک اختلال نیست، اما خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک علامت رایج است که با تعدادی از مسائل مرتبط با خواب و شرایط سلامتی مرتبط است.بین 10 تا 20 درصد از کودکان علائم خواب آلودگی در طول روز را تجربه می کنند. با این حال، ممکن است در برخی از کودکان کمتر تشخیص داده شود. یکی از دلایل این است که علائم ثانویه در کودکان می تواند متناقض به نظر برسد، از جمله بیش فعالی، بی قراری و رفتار پرخاشگرانه.

اگر کودک شما در طول روز خواب‌آلود قابل‌توجهی دارد یا در رفتارش تغییر می‌کند، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. چندین روش غربالگری برای مشکلات خواب کودکان وجود دارد که می تواند به شناسایی مشکلات مربوط به خواب کمک کند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بیقرار یک اختلال حرکتی است که می تواند به طور قابل توجهی خواب را مختل کند. سندرم پای بیقرار تا 4 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. علامت اصلی یک میل بدون درد اما طاقت فرسا برای حرکت دادن پاها است. این میل اغلب در شب هنگام استراحت فرد افزایش می یابد. سندرم پای بیقرار ممکن است ناشی از یک مشکل اساسی مانند کمبود آهن باشد. علائم می تواند در دوران کودکی ظاهر شود، اما این اختلال تا حد زیادی در کودکان تشخیص داده نمی شود. اگر کودک شما میل غیرقابل کنترلی برای حرکت دادن پاهای خود دارد که در شب بدتر می شود و خواب او را مختل می کند، با یک متخصص مشورت کنید. با تشخیص مناسب می توان علائم را درمان کرد.

نکاتی برای کمک به مشکلات خواب در کودکان

اگر کودکی مشکلات مکرر مربوط به زمان خواب و خواب را تجربه می کند، چندین رویکرد والدین و مراقبان وجود دارد.

بهبود بهداشت خواب: بهداشت خواب به عادات و روال های جمعی اشاره دارد که می تواند بر خواب تأثیر بگذارد. برای کودکان خردسال، یک روال ثابت قبل از خواب باعث بهبود خواب سالم و سایر نتایج مثبت مانند رشد زبان و پیوند خانواده می شود. سایر مولفه های مهم بهداشت خواب مناسب شامل انجام ورزش روزانه و محدود کردن زمان نمایش صفحه در هنگام عصر است.
کاهش عوامل استرس زا: کودکان و نوجوانانی که مشکلات سلامت روانی را تجربه می کنند، به احتمال زیاد مشکلات خواب را نیز تجربه می کنند. حتی اگر کودکی مشکل سلامت روانی تشخیص داده شده نداشته باشد، استرس می تواند تاثیر زیادی بر خواب در برخی افراد داشته باشد. تکنیک های مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند راهی موثر برای کمک به کاهش اضطراب کودکانی باشد که مشکلات خواب مرتبط با استرس را تجربه می کنند.
بهینه سازی محیط خواب: فضای خواب کودک باید به ایجاد آرامش در هنگام خواب کمک کند. این به این معنی است که صداها را به حداقل برسانید، نورها را قبل از خواب کم کنید و دما را کنترل کنید تا خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

چه زمانی باید با پزشک صحبت کرد؟

یک یا دو شب گهگاهی کم خوابی برای اکثر کودکان طبیعی است. با این حال، اختلالات خواب مداوم یا علائم غیرعادی که اغلب از خواب خوب شبانه جلوگیری می‌کنند، به طور کلی باعث نگرانی هستند. اگر کودک شما علائم کم خوابی مزمن یا سایر اختلالات خواب فراگیر را تجربه می کند، علائم آن را با متخصص اطفال یا متخصص خواب کودکان در میان بگذارید.