انواع تیک و راههای درمان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. اختلالات
  4. انواع تیک و راههای درمان
انواع تیک

انواع تیک و راههای درمان

تیک یک انقباض عضلانی یا صدای غیرارادی است. تیک های عضلانی معمولا در گروه های عضلانی کوچک رخ می دهد. این حرکات تکراری هستند و می توانند به دلیل شرایط روانی، آسیب یا واکنش به داروها رخ دهند.

تیک‌ ها تکان‌ ها، حرکات یا صداهای ناگهانی هستند که افراد به طور مکرر انجام می‌دهند. افرادی که تیک دارند نمی توانند بدن خود را از انجام این کارها باز دارند. به عنوان مثال، فردی که دارای تیک حرکتی است ممکن است مدام چشمک بزند یا فردی که تیک صوتی دارد ممکن است ناخواسته صدای غرغر از خود تولید کند.

انواع تیک

  • تیک های ساده حرکات تصادفی هستند که هیچ هدف ظاهری مانند پلک زدن ندارند.
  • تیک های پیچیده شامل یک سری حرکات است و به نظر می رسد هدفی دارد. 
  • تیک های حرکتی تیک هایی هستند که شامل حرکاتی مانند بالا انداختن شانه ها یا تکان دادن چشم می شود.
  • تیک های صوتی تیک هایی هستند که ممکن است شامل صحبت کردن یا ایجاد صدا از طریق بینی باشد.

یکی از مشخصه های سندرم تورت، ایجاد تیک است. در حالی که تورت معمولاً با تیک های کوپرولیک همراه است – بیان مکرر کلمات و عبارات توهین آمیز یا مبتذل – اکثر افراد مبتلا به تورت این علامت را ندارند. افرادی که تورت دارند ممکن است تیک های خود را به عنوان تمایل شدید برای انجام یک حرکت یا بیان خاص تجربه کنند.

یک وضعیت مرتبط – فاسیکولاسیون – به دلیل یک انقباض کوچک رخ می دهد که کل عضله را تحت تأثیر قرار نمی دهد. انقباضات پلک، که اکثر مردم در برخی مواقع آن را تجربه می کنند، نمونه ای کلاسیک از فاسیکولاسیون است.

انواع اختلالات تیک از نظر نوع تیک موجود و مدت زمان طول کشیده با یکدیگر متفاوت هستند. افراد مبتلا به سندرم تورت هم تیک حرکتی و هم تیک صوتی دارند و حداقل به مدت 1 سال علائم تیک را داشته اند. افراد مبتلا به اختلالات تیک حرکتی یا صوتی مداوم دارای تیک حرکتی یا صوتی هستند و حداقل به مدت یک سال علائم تیک را داشته اند.

برای تشخیص اختلال تیک مزمن باید:

  • یک یا چند تیک حرکتی (مثلاً پلک زدن یا بالا انداختن شانه ها) یا تیک های صوتی (مثلاً زمزمه کردن، پاک کردن گلو یا فریاد زدن یک کلمه یا عبارت) داشته باشید، اما نه هر دو.
  • تیک هایی دارید که تقریباً هر روز بارها در روز رخ می دهد یا در طول یک دوره بیش از یک سال خاموش و روشن می شود.
  • تیک هایی دارید که قبل از 18 سالگی شروع می شود.
  • علائمی دارید که به دلیل مصرف دارو یا سایر داروها نیست، یا به دلیل داشتن یک وضعیت پزشکی که می تواند باعث تیک شود (به عنوان مثال، تشنج، بیماری هانتینگتون، یا آنسفالیت پس از ویروسی).

درمان تیک

بسیاری از افراد به صورت دوره ای تیک را نشان می دهند.

انواع تیک می‌توانند به اندازه پلک زدن به دلیل عصبی بودن یا به اندازه فریاد زدن عبارات تصادفی قابل توجه باشند.

اضطراب، هیجان، برخی داروها، شرایط سلامت روان و تشنج همگی می توانند باعث تیک شوند.

درمان بستگی به علت خاص دارد. هنگامی که یک مشکل جسمی جدی وجود دارد، پزشکان ابتدا این مشکل را درمان می کنند.

تیک های ناشی از مشکلات سلامت روان معمولاً با درمان بیماری روانی از بین می روند.

افرادی که با تورت و سایر اختلالات تیک زندگی می کنند می توانند از دارو سود ببرند، اما بسیاری باید راهبردهای مقابله ای برای مقابله با تیک های خود را بیاموزند.

متخصصان ما در مرکز روانشناسی و توانبخشی پرورش نوین (مرکز توانبخشی در اقدسیه) خدمات تخصصی روانشناسی و روان درمانی را ارائه می دهند.

 

مقالات مرتبط :

انواع وسواس و درمان آن

ادراک چیست؟