توانبخشی شناختی در آلزایمر

  1. خانه
  2. مقالات
  3. توانبخشی شناختی در آلزایمر
توانبخشی شناختی در آلزایمر

توانبخشی شناختی در آلزایمر

توانبخشی شناختی نوعی درمان است که می تواند مدیریت فعالیت های روزمره را برای افراد مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه آسان تر کند. چندین مطالعه نشان داده است که می تواند به آنها کمک کند تا استقلال خود را حفظ کنند.

برای فرد مبتلا به آلزایمر، حافظه و سایر مشکلات شناختی می تواند تأثیر عمده ای بر سطح اعتماد به نفس داشته باشد و می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و کناره گیری از فعالیت ها شود که به نوبه خود می تواند منجر به “ناتوانی بیش از حد” شود.

مراقبان خانواده نیز به دلیل تأثیر عملی مشکلات شناختی بر زندگی روزمره و فشار و ناامیدی که اغلب به وجود می آید، تحت تأثیر قرار می گیرند. بنابراین، مداخلات برای کمک به جنبه‌ های عملکرد شناختی، مانند مشکلات حافظه و محدودیت‌ های عملکردی مرتبط، در مراحل خفیف‌ تر آلزایمر مهم هستند، زیرا ممکن است به فرد اجازه استقلال بیشتری دهند و به طور بالقوه خطر «ناتوانی بیش از حد» را به حداقل برسانند.

مداخلات برای افراد مبتلا به آلزایمر خفیف می تواند دارویی، غیردارویی یا هر دو باشد.

توانبخشی شناختی می تواند بخش ارزشمندی از مراقبت و حمایت خانگی باشد که به افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ارائه می شود.

این روش درمانی یک برنامه مبتنی بر شواهد است که به طور خاص برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط و خانواده‌ هایشان توسعه یافته است. هدف این است که افراد را قادر سازد تا در فعالیت‌ های روزمره که برایشان مهم است، به بهترین نحو ممکن عمل کنند. 

توانبخشی شناختی در آلزایمر

درمان توانبخشی شناختی برای هر فرد طراحی شده است و در خانه خود انجام می شود. طی چندین جلسه، یک درمانگر با فرد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل و مراقب او برای تعیین اهداف شخصی کار می کند. درمانگر به آنها کمک می کند تا نحوه دستیابی به این اهداف را برنامه ریزی کنند و در انجام این کار از آنها حمایت خواهد کرد.

نوع هدفی که تعیین می شود بستگی به کاری دارد که فرد می خواهد انجام دهد. برخی از افراد مایلند راه هایی برای مستقل ماندن بیابند، برای مثال با یادگیری یا یادگیری مجدد نحوه استفاده از لوازم خانگی یا تلفن همراه. برخی ممکن است بخواهند کارهای روزانه را بهتر مدیریت کنند، و با درمانگران برای ایجاد استراتژی هایی کار می کنند تا از سوزاندن غذای آنها هنگام پختن غذا یا برداشت ایمن پول از یک صندوق نقدی جلوگیری کنند.

توانبخشی شناختی یک مداخله شخصی است که از توانایی عملکردی افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط پشتیبانی می کند. این به افراد کمک می کند تا با مدیریت مؤثرتر تأثیر آلزایمر بر توانایی آنها در انجام فعالیت های روزمره، استقلال خود را حفظ کنند.

آموزش شناختی و توانبخشی شناختی روش های غیردارویی هستند که هدف آن کمک به افراد مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه است که علیرغم مشکلاتی که تجربه می کنند، از حافظه و عملکرد شناختی خود به بهترین نحو استفاده کنند.

توانبخشی شناختی بر شناسایی و پرداختن به نیازها و اهداف فردی متمرکز است که ممکن است به استراتژی هایی برای دریافت اطلاعات جدید یا روش های جبرانی مانند استفاده از وسایل کمک حافظه نیاز داشته باشد.

 

متخصصان ما در مرکز توانبخشی پرورش نوین در هروی خدمات درمانی ، توانبخشی و روانشناسی را برای کودکان ، بزرگسالان و سالمندان ارائه می دهند.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در هروی – گفتاردرمانی در هروی – کاردرمانی در ازگل – مرکز توانبخشی سالمندان در اقدسیه – کاردرمانی در شیان