توانبخشی اوتیسم در پاسداران در مرکز توانبخشی پرورش نوین – بهترین مرکز کاردرمانی شمال شرق تهران – بر اساس بروزترین رویکردهای توانبخشی ارائه می شود.

توانبخشی اتیسم به یک رویکرد جامع و فردی برای حمایت از افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) در بهبود توانایی های عملکردی، استقلال و کیفیت کلی زندگی آنها اشاره دارد. این شامل ترکیبی از درمان‌ ها، مداخلات و استراتژی‌ هایی است که برای رسیدگی به نقاط قوت و چالش‌ های منحصربه‌فرد افراد طیف اوتیسم طراحی شده‌اند.

توانبخشی اوتیسم در پاسداران در مرکز پرورش نوین معمولاً شامل یک تیم چند رشته ای از متخصصان، از جمله گفتاردرمانگران، کاردرمانگران، رفتاردرمانگران و روانشناسان است. 

اولین گام در توانبخشی اوتیسم یک ارزیابی جامع برای ارزیابی نقاط قوت، چالش ها و اهداف خاص کودک یا بزرگسال مبتلا به اوتیسم است. این ارزیابی ممکن است شامل ارزیابی مهارت های ارتباطی، تعاملات اجتماعی، پردازش حسی، مهارت های حرکتی، توانایی های شناختی و عملکرد انطباقی باشد. بر اساس نتایج ارزیابی، یک برنامه درمانی و توانبخشی منحصر بفرد برای هدف قرار دادن مناطق خاص مورد نیاز ایجاد می شود.

راهکارهای توانبخشی اتیسم

تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA): ABA یک درمان مبتنی بر شواهد به طور گسترده برای افراد مبتلا به اوتیسم است و بر آموزش و تقویت رفتارهای مثبت و در عین حال کاهش رفتارهای چالش برانگیز تمرکز دارد. ABA از تکنیک‌ هایی مانند تقویت، تحریک، شکل‌ دهی و جمع‌ آوری سیستماتیک داده‌ها برای ارتقای توسعه مهارت در حوزه‌ های مختلف، از جمله ارتباطات، تعامل اجتماعی، خودیاری و مهارت‌ های تحصیلی استفاده می‌ کند.

گفتار درمانی: بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم مشکلاتی را در ارتباط و زبان تجربه می کنند. هدف گفتار درمانی بهبود مهارت های ارتباطی از جمله تولید گفتار، درک مطلب، زبان بیانی، عمل شناسی و ارتباطات اجتماعی است. درمانگران از استراتژی‌های مختلفی مانند حمایت‌ های دیداری، سیستم‌ های ارتباطی تقویتی و جایگزین (AAC) و آموزش مهارت‌ های اجتماعی برای تقویت توانایی‌ های ارتباطی استفاده می‌ کنند.

کاردرمانی: کاردرمانی به چالش‌های حسی، حرکتی و خودمراقبتی افراد مبتلا به اوتیسم می‌پردازد. کاردرمانگران ما در مرکز پرورش نوین ( بهترین مرکز توانبخشی اوتیسم در پاسداران) به افراد طیف اوتیسم کمک می‌ کنند تا مهارت‌ هایی را در فعالیت‌ های روزمره زندگی (ADLs)، هماهنگی حرکتی ظریف و درشت، یکپارچگی حسی، خودتنظیمی و عملکرد اجرایی ایجاد کنند. 

آموزش مهارت های اجتماعی: افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در تعامل اجتماعی و درک نشانه های اجتماعی مشکلاتی را تجربه می کنند. آموزش مهارت‌های اجتماعی به آن ها کمک می‌کند تا رفتارهای اجتماعی مناسب، تنظیم هیجانی و توانایی‌های حل مسئله را تقویت کنند. این درمان ممکن است شامل نقش آفرینی، داستان های اجتماعی، مدل سازی ویدیویی و فعالیت های گروهی برای تقویت مهارت های اجتماعی و تقویت یکپارچگی اجتماعی باشد.

توانبخشی اوتیسم در پاسداران

توانبخشی اوتیسم در پاسداران

درمان یکپارچگی حسی: بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم مشکلات پردازش حسی دارند، جایی که ممکن است بیش از حد یا کمتر به محرک های حسی پاسخ دهند. درمان یکپارچگی حسی به آن ها کمک می کند تجارب حسی خود را تنظیم کنند، پردازش حسی را بهبود بخشند و حساسیت ها یا بیزاری ها را کاهش دهند. این درمان شامل فعالیت‌ های ساختاری است که افراد را در معرض ورودی‌ های حسی مختلف قرار می‌ دهد و به تدریج به آنها کمک می‌ کند تا به طور مناسب سازگار شوند و پاسخ دهند.

درمان شناختی-رفتاری (CBT): CBT اغلب برای مقابله با اضطراب، افسردگی و سایر چالش‌های سلامت روان که با اوتیسم اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود. این روش بر شناسایی و اصلاح الگوهای فکری منفی، ایجاد راهبردهای مقابله ای و ارتقای بهزیستی عاطفی تمرکز دارد. CBT ممکن است برای افراد مبتلا به اوتیسم که مشکلات اضطراب، رفتارهای تکراری یا تنظیم هیجانی را تجربه می کنند مفید باشد.

مشارکت و آموزش خانواده: خانواده ها نقش مهمی در توانبخشی اوتیسم دارند. آنها اغلب در جلسات درمانی شرکت می کنند و آموزش و راهبردهایی برای حمایت از رشد و تقویت مهارت های فرد اوتیستیک دریافت می کنند.

 

بیشتر بخوانید :

مرکز توانبخشی کودکان در پاسداران

کاردرمانی در اختلالات یادگیری

کاردرمانی در ازگل

رفتار درمانی چیست؟

درمان بیش فعالی

یکپارچگی حسی چیست؟

کاردرمانی ذهنی کودکان در هروی

گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری

کاردرمانی در اقدسیه

کاردرمانی کودکان در پاسداران

درمان اتیسم

روش سانرایز در درمان اتیسم

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی خوب در شمال شرق تهران –  کلینیک توانبخشی کودکان در شمال تهران – گفتاردرمانی در اقدسیه – کاردرمانی خوب در اقدسیه –  کاردرمانی در شیان – کاردرمانی در سوهانک – کاردرمانی در هروی – گفتاردرمانی در ازگل  – کاردرمانی در اقدسيه – مرکز توانبخشی در شمال تهران – گفتاردرمانی در پاسداران  – کلینیک کاردرمانی در هروی – مرکز کاردرمانی در ازگل – توانبخشی کودکان در سوهانک – کاردرمانی در پاسداران