درمان سوگ در کودکان

کودکان و نوجوانان به اندازه بزرگسالان غمگین می شوند اما آن را به روش های مختلف نشان می دهند. آنها یاد می گیرند که چگونه با کپی کردن پاسخ های بزرگسالان اطراف خود غصه بخورند و به بزرگسالان تکیه می کنند تا در غم و اندوه خود به آنها کمک کنند.

کودکان و نوجوانان توانایی محدودی در بیان احساسات و افکار در قالب کلمات دارند و تمایل دارند احساسات را با رفتارها به جای کلمات نشان دهند. از آنجایی که کودکان در سنین مختلف اطلاعات را به روش های مختلف جذب و پردازش می کنند، واکنش ها بسیار متفاوت خواهد بود.

واکنش‌های زیر رایج هستند و احتمالاً در طول زمان با اطمینان خاطر، تصدیق آنچه اتفاق افتاده و احساساتشان، دادن اطلاعات واضح و متناسب با سن به آن‌ها و رعایت روال‌ های عادی، برطرف می‌ شوند.

واکنش های کودکان به سوگ و از دست دادن عزیزان

افزایش تنش و پریشانی
کودکان تنش، پریشانی یا اضطراب را در بزرگسالان احساس می کنند و ممکن است این را در رفتار خود منعکس کنند. حتی نوزادان احساس می کنند که چیز مهمی گم شده است و ممکن است بیش از حد معمول گریه کنند. کودکان در هر سنی ممکن است در واکنش به سوگ بی قرار باشند.

برای درمان سوگ در کودکان می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی که توسط متخصصان ما در مرکز توانبخشی و روانشناسی پرورش نوین ارائه می شود بهره مند شوید.

به نظر می رسد که واکنشی نشان نمی دهد
کودکان زیر 6 سال نمی دانند که مرگ دائمی است. کودکان نمی توانند احساسات قوی را برای دوره های طولانی تحمل کنند و ممکن است به سرعت در غم و اندوه غرق شوند. وقتی به برخی از کودکان گفته می‌شود که فرد مهمی فوت کرده است، ممکن است برخی از کودکان بی تفاوت به نظر برسند و بپرسند «می‌توانم بازی کنم» و … . ممکن است در مورد مرگ شنیده باشند، اما هنوز نمی‌توانند معنای آن را پردازش کنند. آنها ممکن است بعداً با گریه ناگهانی، طغیان، تغییر در رفتار یا پرسیدن سؤال واکنش نشان دهند.

احساس اضطراب یا ناامنی
وقتی کسی می میرد، احساس امنیت کودک متزلزل می شود. آنها ممکن است نخواهند شما را ترک کنند و ممکن است به شما بچسبند یا همه جا دنبال شما بیایند. آن‌ها ممکن است طوری رفتار کنند که انگار کم سن تر هستند: بسیار ساکت یا گریان، عصبانیت‌های شدید، مکیدن انگشت شست، تمایلی به انجام کارهایی که قبلاً با اعتماد به نفس انجام می‌دادند، یا خیس کردن رختخواب.

خشم
خشم و سایر احساسات قوی واکنش های طبیعی به اخبار غم انگیز یا تکان دهنده هستند و برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است نتوانند احساسات خود را درک یا مدیریت کنند. آنها ممکن است نسبت به فردی که فوت کرده، از خانواده، از خودشان یا به طور کلی از دنیا عصبانی باشند.


بیشتر بخوانید : راهکارهای کاهش آسیب در فرزندان طلاق


سایر احساسات

مراقبت از بزرگسالان یا احساس مسئولیت
از آنجایی که کودکان متوجه می شوند که مرگ دائمی است، متوجه می شوند که این مرگ برای افراد دیگر از جمله خودشان اتفاق می افتد. آنها ممکن است محافظ باشند و سعی کنند از بزرگسالان و خواهر و برادرهای خود مراقبت کنند. آنها ممکن است احساس کنند که به نوعی مسئول مرگ بوده اند. درمان سوگ در کودکان که دچار این احساسات شده اند می تواند دشوار باشد.

.پرسیدن سوال و کشف معنای مرگ
کودکان ممکن است مکرراً بپرسند: شخصی که فوت کرده کی برمی گردد؟ حتی اگر به آنها به وضوح گفته شده باشد که چه اتفاقی افتاده است. کودکان ممکن است بازی هایی را انجام دهند که در آن فرد می میرد یا هنوز زنده است. آنها ممکن است مجذوب مرگ به نظر برسند، درباره مرگ بازی کنند یا بارها درباره آن بپرسند. همه این‌ها روش‌هایی هستند که کودکان نشان می‌دهند که درک خود را از آنچه اتفاق افتاده پردازش می‌کنند.

انکار آنچه اتفاق افتاده یا ریسک کردن
سوگ می‌تواند طاقت‌ فرسا باشد، و می‌تواند تغییرات عظیمی را در کنار سایر چالش‌هایی که جوانان با بزرگ شدن با آن‌ها مواجه می‌شوند، به همراه داشته باشد. آنها ممکن است بخواهند مرگ یا شدت احساس خود را فراموش کنند یا انکار کنند. آنها ممکن است با مدرسه یا فعالیت های اجتماعی احساس کنند که “چه فایده ای دارد؟” برخی از جوانان ممکن است در تلاش برای بازگرداندن مقداری کنترل، تکانشی باشند یا ریسک کنند.


بیشتر بخوانید :دلایل کاهش اعتماد به نفس در کودکان


درمان سوگ در کودکان

هر کودکی منحصر به فرد است و با مرگ یک فرد مهم به روش خود کنار می آید. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد اما چیزهایی که کمک می کنند عبارتند از:

  • اطلاعات واضح، صادقانه و مناسب سن
  • اطمینان از اینکه آنها مقصر نیستند و احساسات مختلف مشکلی ندارند
  • ایجاد اطمینان از این که بزرگسالان در کنار آنها هستند.
  • وقت آن است که در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید، سؤال بپرسید و خاطره بسازید
  • فرصتی برای سوگ و ناراحتی به آن ها داده شود. 
  • سعی کنید روال عادی را رعایت کنید که به آنها کمک می کند احساس امنیت کنند و آنها را در مورد برنامه های روزهای آینده آگاه کنید. به آنها بگویید چه کسی آنها را به مدرسه یا فعالیت می برد. 
  • آنها را در تصمیم گیری های ساده ای که بر آنها تأثیر می گذارد، بگنجانید. اگر فردی که فوت کرده بیمار بود، هر گونه ترسی در مورد بیماری (مثلاً مبنی بر ابتلا به آن) برطرف کنید و به او اطمینان دهید که بیمار نیستید و او را ترک نمی کنید.

برای بسیاری از کودکان و جوانان داغدیده، ممکن است تمام حمایت های مورد نیاز خود را از اطرافیان خود که می شناسند و به آنها اعتماد دارند، دریافت کنند. با این حال، برخی از کودکان و جوانان ممکن است بسته به موقعیت خود نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند.

متخصصان ما در مرکز روانشناسی پرورش نوین خدمات روانشناسی کودک و نوجوان را برای کمک به درمان سوگ در کودکان و نوجوانان ارائه می دهند.

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در هروی – مرکز روانشناسی در پاسداران – مرکز مشاوره روانشناسی در ازگل – کلینیک روانشناسی در اقدسیه – مرکز توانبخشی در شیان – مرکز کاردرمانی ذهنی در نوبنیاد