مشکلات نوشتن و کند نویسی

  1. خانه
  2. مقالات
  3. مشکلات نوشتن و کند نویسی
مشکلات نوشتن و کند نویسی

مشکلات نوشتن و کند نویسی Dysgraphia به چالش با نوشتن گفته می شود که بر مهارت هایی مانند دست خط، تایپ و املا تأثیر می گذارد.

نوشتن وسیله ای است که دانش آموزان از طریق آن آموخته های خود را به معلمان منتقل می کنند. بزرگسالان نیز نوشتن را ضروری می دانند که نمی توانند از آن اجتناب کنند.

اکثر افراد هرگز پیچیدگی و دشواری فرآیند نوشتن را در نظر نمی گیرند. با این حال، نسبت به سایر فعالیت‌ ها ، نوشتن بیش از هر فعالیت دیگری به مهارت‌ های اساسی نیاز دارد. حتی در اولین تمرینات دستخط خود، کودکان باید فرآیندهای پیچیده فیزیکی و شناختی را برای ارائه دقیق و روان حروف ترکیب کنند.

با پیچیده‌ تر شدن وظایف نوشتاری، دانش‌ آموزان باید از طیف گسترده‌ای از مهارت‌ ها استفاده کنند تا نه تنها به صورت خوانا، منطقی و سازمان‌ یافته بنویسند، بلکه قوانین دستور زبان و نحو را نیز فراخوانی کنند. این ترکیب الزامات، نوشتن را به پیچیده ترین و چالش برانگیزترین استفاده از زبان تبدیل می کند. بنابراین، برای افراد مبتلا به دیسگرافی، نوشتن می تواند یک نبرد دشوار باشد.

خوشبختانه راهکارهای زیادی وجود دارد که افراد مبتلا به دیسگرافی می توانند مهارت های نوشتاری خود را بهبود بخشند.

مهارت هایی مانند دست خط، تایپ و املا ، به ما اجازه می دهد تا نوشتن را انجام دهیم و مشکلات نوشتن و کند نویسی سبب بروز اختلال در این مهارت ها و مشکلاتی برای فرد می شود.

افراد مبتلا به این اختلال معمولا دچار کند نویسی هستند که این وضعیت می تواند بر نحوه بیان آنها در نوشتن تأثیر بگذارد.

از آن جایی که اختلال دیسگرافی اغلب همراه با ADHD و دیگر اختلالات یادگیری شامل نارساخوانی، اختلال بیان نوشتاری و اختلال ریاضی رخ می دهد است. بنابراین، ضروری است که این کودکان در نظر سایر اختلالات نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند.

علائم مشکلات نوشتن و کند نویسی

  • یکی از نشانه های اصلی دیسگرافی، دست خط نامرتب است. 
  • ناتوانی در نوشتن جملات صحیح گرامری
  • عدم فاصله گذاری بین حروف به درستی
  • ناتوانی در نوشتن در خط مستقیم
  • ناتوانی در نگه داشتن و کنترل ابزار نوشتن
  • ناتوانی در واضح نوشتن بطوری که برای دیگران قابل فهم باشد.

علت مشکلات نوشتن و کند نویسی چیست؟

مهارت های حرکتی متفاوتی برای تولید یک متن نوشتاری مورد نیاز هستند، افراد از مهارت های حرکتی ظریف برای در دست گرفتن ابزار نوشتن و از مهارت های حرکتی درشت برای نگه داشتن بازوی خود در موقعیت مناسب استفاده می کنند و از برنامه ریزی حرکتی نیز برای شکل دهی و فاصله گذاری حروف استفاده می کنند.

داشتن مشکل در مهارت های حرکتی تأثیر مستقیمی بر نوشتن دارد. کودکانی که این چالش ها را دارند ممکن است تشخیص اختلال هماهنگی رشدی (DCD) را نیز دریافت کرده باشند.

مشکلات مغزی و ناتوانی در بیان ایده و تفکرات در زمان نوشتن نیز از دلایل این اختلال است که نیازمند درمان متفاوت است.

کاردرمانی برای کند نویسی

متخصصان کاردرمانی می تواند به کودکانی که دچار اختلالات و مشکلات نوشتن و کند نویسی هستند کمک کنند تا مهارتهای حرکتی مورد نیاز برای نوشتن را تقویت کنند.

کاردرمانگران به بهبود مهارت های حرکتی ظریف و درشت و همچنین برنامه ریزی حرکتی کمک می کنند. 

هرچه درمان زودتر شروع شود، نتایج بهتری را نیز به همراه خواهد داشت ، به همین دلیل به والدین توصیه می شود ، درمان اختلالات یادگیری را جدی گرفته و هرچه سریع تر با یک متخصص کاردرمانی در مرکز اختلالات یادگیری مشورت کنند.

عوارض مشکلات نوشتن و کند نویسی

دیسگرافی اختلالی در توانایی نوشتن در هر مرحله است، از جمله مشکلات در شکل‌ گیری و خوانایی حروف، فاصله حروف، املا، هماهنگی حرکتی ظریف، سرعت نوشتن، دستور زبان و ترکیب. 

دیسگرافیا، مانند همه ناتوانی های یادگیری، می تواند برای تحصیل کودک ویرانگر باشد و به طور چشمگیری آنچه را که کودک می تواند در آینده در زندگی به دست آورد، محدود کند. کودک دارای ناتوانی در نوشتن بیان دانش خود در بسیاری از موضوعات به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود. مشکلات نوشتن همچنین ممکن است منجر به ادراک کمتر از خود، کاهش عزت نفس و عملکرد اجتماعی ضعیف تر شود.

بهترین مرکز کاردرمانی و درمان اختلالات یادگیری در هروی

متخصصان ما در مرکز روانشناسی و توانبخشی پرورش نوین در هروی ، خدمات تشخیص ، ارزیابی و درمان انواع اختلالات یادگیری را ارائه می دهند.

درمانگران ما از بروزترین روشهای درمان مشکلات نوشتن و کند نویسی بهره می برند تا کودکانی که دارای این اختلال هستند بتوانند مانند سایر همسالان خود شانس موفقیت را در بزرگسالی را داشته باشند.

 

مقالات مرتبط :

اختلال دیکته نویسی

اختلال ریاضی ، علائم و روشهای درمان

اختلال خواندن ، علائم و درمان آن

انواع حافظه