وسواس در کودکان

  1. خانه
  2. مقالات
  3. وسواس در کودکان
وسواس در کودکان

وسواس در کودکان یا همان اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) نوعی اختلال اضطرابی است که با افکار مزاحم و مکرر (وسواس) و رفتارهای تکراری (اجبار) مشخص می شود. OCD می تواند یک اختلال بسیار ناتوان کننده برای کودکان باشد و باعث ناراحتی قابل توجه آنها شود و در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد کند.

وسواس فکری، امیال، یا تصاویری مداوم، ناخواسته هستند که کنترل آنها دشوار است. کودکان مبتلا به OCD ممکن است وسواس های زیر را تجربه کنند:

  • آسیب: نگرانی در مورد آسیب رساندن به خود یا دیگران، یا اینکه افکار آنها باعث آسیب شود
  • آلودگی: ترس از میکروب، کثیفی یا سایر آلاینده ها
  • نظم و تقارن: نیاز به نظم یا متقارن بودن اشیا
  • نگرانی های مذهبی یا اخلاقی: نگرانی در مورد اعتقادات مذهبی یا اخلاقیات آنها

اجبارها رفتارهای تکراری هستند که کودکان مبتلا به OCD احساس می کنند باید برای کاهش اضطراب یا جلوگیری از اتفاق بد انجام دهند. اجبار می تواند باشد:

  • شستن یا تمیز کردن: شستن زیاد دست ها، حمام کردن یا تمیز کردن اشیا
  • چک کردن: چک کردن قفل ها، لوازم خانگی یا موارد دیگر برای اطمینان از خاموش یا بسته بودن آنها
  • تکرار اقدامات: تکرار کلمات، عبارات یا اعمال برای اطمینان از انجام صحیح آنها
  • شمارش: شمارش مکرر چیزها برای اطمینان از اینکه ترتیب یا تعداد آنها درست است
  • لمس کردن یا چیدمان اشیا: لمس کردن یا چیدمان اشیا به روشی خاص برای ایجاد احساس درست در آنها

علائم و عوارض وسواس در کودکان

علاوه بر وسواس و اجبار، کودکان مبتلا به OCD ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

  • ناراحتی قابل توجه: کودکان مبتلا به OCD ممکن است در مورد وسواس ها و اجبارهای خود بسیار مضطرب، نگران یا ترسیده باشند.
  • اختلال در زندگی روزمره: OCD می تواند در توانایی کودک برای رفتن به مدرسه، دوستیابی یا شرکت در فعالیت هایی که از آنها لذت می برد تداخل کند.
  • کناره گیری اجتماعی: کودکان مبتلا به OCD ممکن است به دلیل خجالت یا ترس از وسواس ها و اجبارهای خود از فعالیت های اجتماعی کناره گیری کنند.
  • مشکلات خواب: کودکان مبتلا به OCD ممکن است به دلیل اضطراب خود در به خواب رفتن یا به خواب رفتن مشکل داشته باشند.
  • مشکلات تحصیلی: وسواس در کودکان می تواند در توانایی کودک برای تمرکز و تمرکز روی تکالیف مدرسه اختلال ایجاد کند.

اگر نگران این هستید که فرزندتان ممکن است OCD داشته باشد، مهم است که از یک متخصص سلامت روان کمک حرفه ای بگیرید. یک متخصص سلامت روان و روانشناس کودک و نوجوان می تواند علائم کودک شما را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی مناسب برای او ایجاد کند. OCD یک اختلال قابل درمان است و درمان های موثر زیادی در دسترس است.

وسواس در کودکان

روشهای درمان

موثرترین درمان برای وسواس در کودکان ترکیبی از درمان شناختی رفتاری (CBT) و دارو است. CBT نوعی روان درمانی است که به کودکان کمک می کند تا وسواس ها و اجبارهای خود را شناسایی کرده و به چالش بکشند. داروهایی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) نیز می توانند در کاهش علائم OCD مفید باشند.

با درمان مناسب، بسیاری از کودکان مبتلا به OCD می توانند بهبود قابل توجهی را در علائم خود تجربه کنند و زندگی عادی و رضایت بخشی داشته باشند.

مرکز درمان وسواس کودکان در شرق تهران

متخصصان ما در مرکز روانشناسی پرورش نوین خدمات تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان را برای مشکلات رفتاری کودکان از جمله پرخاشگری ، لجبازی ، وسواس و … ارائه می دهند.

درمانگران با تجربه ما از بروز ترین راهکارها برای بهبود شرایط کودکان دلبند شما بهره می برند.

 

 

 

کلمات مرتبط:

مرکز تشخیص و درمان اختلال یادگیری در شرق تهران – مرکز گفتاردرمانی در قیطریه – مرکز تشخیص و درمان لکنت در فرمانیه – مرکز کاردرمانی – مرکز بازی درمانی – مرکز مشاوره و روانشناسی در تهرانپارس – مرکز تست هوش و استعدادیابی – مرکز تشخیص و درمان اتیسم در هروی – مرکز رفتاردرمانی در پاسداران – مرکز توانبخشی در ساقدوش – مرکز تشخیص و درمان وسواس کودکان در نیاوران – مرکز درمان افسردگی کودکان – مرکز درمان اضطراب کودکان – مرکز درمان پرخاشگری کودک در تجریش